5 000 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Lecablock i källar golv
Piggare nu
Ja alltså, har tänkt mig upp med källargolvet. För närvarande gjort av oisolerade betongblock som sen e pålagt med nån slags finbetong. Ytterväg och hjärtväg står för bärande delen med sockel som går bra bit längre ner. Hade tänkt mig isolera med cellplast på ett dräneringsskikt sen gjuta ihop en liknande konstruktion fast med slammade lecablock toppade med golvvärme och sen ett lager finbetong på det. Så frågan är, skulle det funka? Blocken används ju flitigt som väggar idag.
Vill komma ifrån så mycke gjutning som möjligt. Så armerar blocken och fäster slang i den. Sen så gjuter bara tunt ovanpå det för en slät "relativt" yta. Tänker alltså sänka ner armering och slang i blocken en bit. sen flytgjuta ovanpå.
Skulle nog bli köra en cirkelsåg i dom, bör funka med rondell men lär damma och bli bra mycke grisigare. En annan tanke som passerat var att borra hål för armering sen skjuta igenom den som ett pärlband men hur effektiv den skulle bli då känns tveksam. Om man då inte lämnar en 10-20´s mellanrum för igenfyllnad med cement. Spårning känns dock som bästa alternativ. Men tänkte vända mig hit för lite bollande av ideér, tanten e inte så intresserad konstigt nog
Men det som gnagt mig mest är nog om det ens skulle gå göra en golv konstruktion på detta vis överhuvudtaget. Har letat på forumet här men inte hittat nånting liknande i rullarna.
ett sätt att fylla upp stora hål (jag hört om men ej testat själv) är att fylla med lecakulor och binda ihop dom med cementvälling och sen ovanpå detta utfyllnaden gjuta platta som vanligt med armering och annat ...
Har man mycket att fylla i höjden så är det ett bra sätt att spara på det tunga cementblandarjobbet
gaia
Har man mycket att fylla i höjden så är det ett bra sätt att spara på det tunga cementblandarjobbet
gaia
gjuta på lecakulor har jag också hört talas om.
Får man inte då både ett isolerande och kapilärbrytande material??? Vore väl praktiskt i en källare.
Men snälla ta inte mina ord som en sanning då jag är en amatör och nybörjare.
MVH Johan
Får man inte då både ett isolerande och kapilärbrytande material??? Vore väl praktiskt i en källare.
Men snälla ta inte mina ord som en sanning då jag är en amatör och nybörjare.
MVH Johan
har hela källaren full med leca-betong. Blanda lecakulor på säck med finbetong och kör ut.
Jag tror inte en sådan gjutning är kapilär brytande. Men väl issolerande.johan124 skrev:
Det här fungerar alldeles utmärkt! Bara o köpa stora säckar med lecakulor o blanda med cementsnor som bindemedel. Fick det här tipset av en byggare i bekantskapskretsen när jag hade bilat upp badrumsgolvet samt skyfflat ut allt fyllnadsmaterial under betongskorpan. Lade därefter på armeringsjärn som elektrikern sedan buntade fast värmeslingan på och sedan var det bara o slabba på med ett lager betong på 5-8 cm. Blev alla tiders.gaia skrev:ett sätt att fylla upp stora hål (jag hört om men ej testat själv) är att fylla med lecakulor och binda ihop dom med cementvälling och sen ovanpå detta utfyllnaden gjuta platta som vanligt med armering och annat ...
gaia
Klicka här för att svara