Skall renovera och undrar hur jag skall göra med grunden. Om man gjuter och lägger makadam och cellplast i botten, kan man gjuta plattan mot grundmuren. Grundmuren är av sten som vi gjutit in för att fixera den, den är över mark.

Du bör nog försöka att isolera mellan platta och grund, särskilt om du skall ha golvvärme. Finns inte plats att ställa en cellplastskiva mot grunden i samband med att du isolerar under den planerade plattan?

Jo det finns plats men det är inte jämt. Är det risk för kallras? Man kan väl bygg upp med en kant (cellplastskiva) mot muren så gott det går och därefter gjuta (på båda sidorna)?

Ja så ha jag gjort. Är det väldigt ojämnt så kan man ju alltid fylla ut mellan cellplast och mur eller så finns det ju böjbara material typ liggunderlag som man också kan använda som isolering.
Jag har själv varit i hus som är renoverade utan isolering mot grundmuren och där är golven svinkalla vid ytterväggarna. Dessutom går det åt mer energi.

Jo, liggunderlag är ju lite uppfinningsrikt me´n kanske inte så fackmannamässigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.