Har ett enplanshus med källare som är tillbyggt för ca 30 år sedan både på "mark och källarplanet". Tomten schaktades då ut så att hela den nedre sidan av källaren står ovan mark. källarplanet är till hälften inrett med 2rum & 1 mindre badrum, totalt ca 70 kvm.
Konstruktionen är ju oisolerad platta på mark, gjuten källare/valv. Vid besiktning inför köpet för 1 år sedan ansågs ju givetvis "källaren" vara en riskkonstruktion och därför tog vi prover från golv/väggkonstruktionen och skickade på analys men dessa fick ingen anmärkning om att åtgärd krävdes.
Nu har det dock blivit dags för renovering av källaren och då har jag börjat fundera på hur man ska kunna göra en "säkrare" konstruktion.
Har börjat riva upp golvet i badrum & ena rummet, konstruktionen har varit: Åldersbeständig plast mot betongen, träreglar på plasten, fiberplank som isolering mellan reglarna & mot plasten. Överst har det laggts ett trägolv.
Väggkonstruktionen har varit uppreglade spånskivor mot både inner & yttervägg med en "luftdistans" nertill vid golvet. Väggarna är isolerade på insidan.
Frågan är nu hur mycket törs/ska man ändra på denna konstruktion?
Min tanke är att kapa spånskiveväggarna ca 50 cm över plattan, plocka ut isoleringen & sätta stålreglar på denna del, isolera med celpalst på denna nedre del av väggarna och till sist sätta ett lager gips över spånskivan. På betonggolvet läggs en platonmatta med uppvik med väggarna, över det cellplast och till sist ett flytande golv.
Vad tror ni om detta eller måste man slå på stort direkt och installera ett betydligt dyrare mekaniskt ventilerat golv?

Har nu rivit ut större delen av golvkonstruktionen i källaren, inga tecken på mögel eller fukt i vare sig reglar eller isolering trots att reglar och isoleringen på vissa ställen legat direkt mot betongplattan utan ens någon plast emellan. Hade som jag beskrivit ovan tänkt köra med platon, cellplast , flytande golv. Har nu upptäckt att plattan är väldigt "grovgjuten" och därmed väldigt ojämn samt att vatten & elementrör är dragna ovan plattan. Har nu därför börjat funderat på ett nivellgolv dock utan mekansik ventilation, någon som har några erfarenheter av för & nackdelar med dessa två system?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.