JEGS skrev:
Ja, man vill gärna tro det men i den lilla luftspalt på 0,5 cm stiger luftfuktigheten och kan inte ta vägen någonstans. Vitsen är ju att torka ut väggen. Med Platonmatta är det stopp. Följande texter är hämtad från isodran.se. Gå dit också och läs mer där.

"Täta skikt hindrar uttorkningen av grundmurarna och höjer därmed fukthalten i dessa. Hela dräneringssystemet, både ISODRÄN®-skivan och dräneringsrör skyddas av filterduk som hindrar jordpartiklar att tränga in och orsaka igensättning. Någon spolning eller dylikt blir således ej nödvändig. Återfyllning med befintliga jordmassor som lera, sand, morän, mosand blir också möjlig tack vare filtret. Sten skall dock ej fyllas mot duken. "

"Täta skikt på och intill källarväggens utsida och avsaknad av utvändig värmeisolering ger upphov till höga relativa fukthalter eller kondens."

Johan
att inte platon / isolas utvecklare inte har sett detta efter 30 år på marknaden
konstigt att deras system är tillåtet fortfarande ; )

JEGS: Jobbar du på Isodrän eller?

Jag tror inte Platon hade funnits idag om det inte hade fungerat. Du pratar om "luftfuktigheten" inte har någonstans att ta vägen... Det är den relativa fuktigheten som bestämmer uttorkningsriktningen, som jag förstått det är det nästan konstant 100% RF vid källarväggen, inomhus har man ju bara 30-50% RF. Dvs väggen torkar in i rummet och bör alltså hindras från att ta emot mer fukt från marken för att torka ut. Då blir min fråga: Om det är blött ute, vad funkar bäst för dig, yllestrumpor eller gummistövlar?

Att referera till en konkurrent till det systemet ser jag inte som särsklit seriöst, ska man referera till något så bör man väll iaf referera till någon oberoende.

Vi valde platon då vi hela huset står på lerjord och är lerigt öht, vi blev då avrådda av en dräneringsfirma som jobbar med båda två och förklarade att det fanns risk att isodrän slammade igen snabbt p.g.a. lerhalten.

Så jag tror de är bra på olika saker och att det inte finns en universell lösning.

Stringfellow Hawke:
Hehe, nej då, jag jobbar inte på Isodrän, förlåt om jag kallar dem det (har samma problem med "Vespa") Jag bara köper deras produkter genom mitt yrke. Jag är landskapsingenjör på en markentreprenörfirma. Jobbar du på någon firma som tillverkar fuktspärrar/Platonmattor?
Så du har också tagit fasta på klassikern "Yllesockan vs gummistöveln". Utan att fundera så mycket så tar jag givetvis stöveln trots att den andas sådär. Så efter ett tag, när jag har promenerat runt i skogen, korsat mindre vattendrag har jag till slut lyckats få in vatten i stöveln. Efter ett par km, glatt visslande lyckats ta mig hem med en korg full med svamp, då är det ju inte så kul om jag inte kan ta av mig stöveln. Den ska sitta där, för alltid, mina fötter kommer att ruttna bort på ett par månader. I det läget hade jag nog hellre travat runt i skogen i bara sockarna. De torkar ju upp efter ett tag i stugvärmen. (Ok, de ser inte så roliga ut men du fattar...)
Galonställ á la 70-tal eller en skaljacka med membran? Vilken jacka köpte du senast i natur/out door-butiken?

Ok, Platon funkar, till viss del, men så finns det bättre alternativ. Som tar hand om problemet och åtgärdar det, låter huset andas som det ska, inte bara blockerar fukttransporten. Den bör vara där så att inte den fuktiga luften kondenseras på yttersidan av källarväggen. Den ska ju bort från väggen och rinna ner på insidan av väven som ligger mellan Isodränskivan och jorden. Den relativa procenten ska man tänka på, helt riktigt. Men går vi in på den diskussionen tror jag vanligt folk tröttnar på det här forumet.

Det stämmer som Bezt säger, anpassa till platsens förutsättningar. Men i lerrika jordar är det problem vilket som. Jag hade dock valt Isodrän ändå tror jag allt. Vi får väl förutsätta att de inte glömde duken bara...

Än så länge finns det ett antal tillverkare av det vi kallar Platonmatta (fuktspärr) men inte så många som tillverkar de här bitumen-inbakade frigolitskivorna. Tre si så där. Så det säljs lite mer Platon än Isodrän, Alla hanverkare av olika slag har använt Platon, det verkar ju funka hyfsat och har så gjort i alla tider. Det är mycket svårt att få en gammal hund.... Jag vet själv. MEN, det kommer ibland ut nya produkter efter lite forskning som ÄR bättre.

Kort sagt: Välj Isodrän, förlåt, frigolitskivan! ...om ni frågar mig...

Håll i hatten, trevlig kväll!

Johan

Litet tillägg:
Lägg inte pengar på en källargrund om ni inte har ett uppenbart problem. T ex om avfuktaren i torkrummet står på fullt ös så kan den dra in fukt från marken på utsidan. Sänk varvtalet på maskinen... så kan fuktfläckarna på väggen försvinna. Se bara till att det är "rätt sorts" fläckar. Om de sitter längs med golvet är det ett problem, sitter de lite sporadiskt mitt på väggen är det troligen inget problem, likaså om det är som en kil (bredast nedtill) vid ett hörn, då är det troligen bara ett stuprör som läcker.

Johan

Vi skall oxå dränera i vinter (inte för att vi har uppenbara problem utan för att vår dränering är över 30 år gammal och vi skall bygga uteplats samt så småningom göra om badrum och ett annat inrett rum i källaren och vill ha dränering gjord innan dess).

Har läst alla(?) trådar om Isodrän vs Platon på byggahus.se (för enkelhetens skull skriver jag så även om jag egentligen ville reda ut skillnaden mellan de bakomliggande teorierna, har inget med just de här fabrikaten att göra). Var dessutom på villamässa här i gbg och hade möjlighet att gå mellan just Isodräns och Platonmattans montrar med mina frågor.

Det jag kom fram till var att: båda metoderna har bra argument, men utgår ifrån lite olika startpunkter, det blir lite som att jämföra äpplen och päron. Man får helt enkelt välja en metod man tror på och GÖRA RÄTT ENLIGT ANVISNINGARNA FÖR DEN METOD MAN VALT (följa monteringsanvisningar etc).

Till slut valde vi metod enligt:
1. vilken metod tror vi på? vilka argument verkar bäst underbyggda? dvs magkänsla...
2. våra markförhållanden, har vi mycket vatten som rinner ner mot vår grund, hur ser marken ut etc
3. pris? (eg helt avgörande, men verkade inte skilja särskilt mkt)
4. tillgänglighet? förtroendeingivande? (de som vi handlar av finns nära, vi kan bara åka till och snacka med dem öga mot öga om vi har frågor/problem)

marian.c:
Ni verkar ha lagt ner lite tid på efterforskningen. Jättebra, tänk om alla hade gjort det. Ni blir säkert nöjda med ert val oavsätt vad det blev. (Nära till leverantören är helt klart ett plus)

Johan

Som vanligt finns det mycket åsikter om vad som är bra eller dåligt. Detta blir ju ibland en högst personlig åsikt.
Frågan är om det finns några studier som kan påvisa det ena eller det andra. Har man grävt upp en grund som stått i 20 år med platonmatta för att kontrollera hur det ser ut?
Har man på liknande sätt kontrollerat hur en grund ser ut som haft frigolit/cellplast/isodrän?

Ni som arbetar med grunder och markarbeten, har ni fått göra om fler platongrunder än frigolitgrunder (eller tvärtom) för att det inte fungerat?

peter.holm skrev:
Ni som arbetar med grunder och markarbeten, har ni fått göra om fler platongrunder än frigolitgrunder (eller tvärtom) för att det inte fungerat?
Jag ska försöka ta reda på lite i den frågan. Intressant, helt klart!:rolleyes:
Återkommer när jag vet mer...

Stringfellow Hawke skrev:
JEGS: Jobbar du på Isodrän eller?

Jag tror inte Platon hade funnits idag om det inte hade fungerat. Du pratar om "luftfuktigheten" inte har någonstans att ta vägen... Det är den relativa fuktigheten som bestämmer uttorkningsriktningen, som jag förstått det är det nästan konstant 100% RF vid källarväggen, inomhus har man ju bara 30-50% RF. Dvs väggen torkar in i rummet och bör alltså hindras från att ta emot mer fukt från marken för att torka ut. Då blir min fråga: Om det är blött ute, vad funkar bäst för dig, yllestrumpor eller gummistövlar?
Jag köper Isodräns resonemang om "våtvarma omslag"... Ponera att fukten utifrån inte är ett problem tack vare väl dimentionerad dränering. Däremot är fukten i en betongmur det för miljön i källaren. Som bekant kondenseras fukten i kyla och om man förlänger transportsträckan med poröst, isolerande material så kondenseras fukten utanför väggen, inuti Isodränskivan. Den funktionen saknas på Platonmattan.

Om du vill torka din ylletröja, rullar du in den i gladpack och så in i kylen? :D

Bezt skrev:
...vi blev då avrådda av en dräneringsfirma som jobbar med båda två och förklarade att det fanns risk att isodrän slammade igen snabbt p.g.a. lerhalten.
Jag blev också avrådd av hantverkare, som försäkrade att Platonmattan var det bästa... och ville jag ändå skaffa Isodrän fick jag ingen garanti på jobbet. Jag kan förstå varför man föredrar att jobba med Platon. En rulle Platonmatta tar ingen plats jämfört med Isodränskivorna... man kan köpa en större mängd till ett bättre pris... rätta mig om jag har fel.
Annars tror jag att man kan lösa ev problem med lera på något sätt. Fiberduk av nåt slag?

JEGS skrev:
Stringfellow Hawke:
I det läget hade jag nog hellre travat runt i skogen i bara sockarna. De torkar ju upp efter ett tag i stugvärmen. (Ok, de ser inte så roliga ut men du fattar...)
Galonställ á la 70-tal eller en skaljacka med membran? Vilken jacka köpte du senast i natur/out door-butiken?

Ok, Platon funkar, till viss del, men så finns det bättre alternativ. Som tar hand om problemet och åtgärdar det, låter huset andas som det ska, inte bara blockerar fukttransporten. Den bör vara där så att inte den fuktiga luften kondenseras på yttersidan av källarväggen. Den ska ju bort från väggen och rinna ner på insidan av väven som ligger mellan Isodränskivan och jorden. Den relativa procenten ska man tänka på, helt riktigt. Men går vi in på den diskussionen tror jag vanligt folk tröttnar på det här forumet.
Det får tankarna till tovade yllehosor och näverstövlar. Betydligt mer komfortabla än ett par gummistövlar. Fast vill man slippa fotsvett är nog Goretex bäst... :P

Bananya skrev:
Jag köper Isodräns resonemang om "våtvarma omslag"... Ponera att fukten utifrån inte är ett problem tack vare väl dimentionerad dränering. Däremot är fukten i en betongmur det för miljön i källaren. Som bekant kondenseras fukten i kyla och om man förlänger transportsträckan med poröst, isolerande material så kondenseras fukten utanför väggen, inuti Isodränskivan. Den funktionen saknas på Platonmattan.

Om du vill torka din ylletröja, rullar du in den i gladpack och så in i kylen? :D
Fast ditt resonemang faller ju på grund av alla odränerade torra källare som finns (låg fukthalt i massorna utanför men samma inne i källaren). Det är fukten i marken som ska hindras från att ta sig in, då får man en torr vägg.

Glöm den andra vägen, den står för en otroligt liten del av fuktvandringen. Jag tror Isodrän ändå fungerar pga sin diffusionstäthet, men gå inte gå det märkliga snacket om våtvarma omslag tack.

Ja, då har jag tagit mig tid att forska lite. Har inte hittat så många fall, bara ett faktiskt. :( Tyvärr...
För något år sedan fick vi ett telefonsamtal från en man som hade fuktproblem i källaren. På 80-talet hade dom dränerat med fuktskyddsmatta (typ Platon). Vi rev bort det, hittade ingen direkt fuktighet på utsidan men vi satte upp nya Isodränskivor. Fukten i källaren försvann. Alla nöjda.
Det är enda gången som vi bytt från Platon till Isodrän. Detta tyder på att, åt minstone den här gången så berodde fukten på den fuktiga inomhusluften som inte hade någon stans att ta vägen.

Hur som helst...
Fuktskador kan uppstå på många olika sätt. Bland annat;
Inomhus: Läckande ledningar och installationer, diffusions- och konvektionsfukt, trasiga tätskikt, dålig ventilation mm.
Utifrån: Nederbörd, ytvatten, kapilärkrafter i marken, trasiga eller obefintliga dränerings- och dagvattenledningar. Diffusionstäta väggar och golv.

Daggpunkten, då varm luft (som har ett högre ångtryck än kall luft) kondenseras måste finnas utanför väggen. Är den I väggen leds fukten till syll, väggar och annat material tex virke och det ger upphov till fuktproblem som i värsta fall leder till svamptillväxt som är orsaken till allt elände. (På nyheterna nyligen - svampen är mycket farligare än man tidigare trott)
Med en Platonmatta ligger daggpunkten I väggen, innerhalvan av väggen är torr och ytterhalvan är våt.
Med en Isodränskiva ligger daggpunkten UTANFÖR både väggen OCH Isodränskivan, alltså i geotextilen mellan massorna och isodränskivan. Där kondenseras den utåtgående luften till vattendroppar som rinner ner till en dränslang. (får vi hoppas) Hela väggen förblir torr.
Den lilla luftspalt som finns mellan Platonmattan och husväggen står i princip i direkt förbindelse med de "fuktiga" jordmassorna. Då vandrar daggpunkten innåt i väggen, mot insidan. På insidan av Platonmattan...
Nästan enda gången Platon kan funka bättre är om huset står i vatten men då måste man verkligen ha platon runt om och UNDER grunden (och det funkar ju inte) på hela huset så att verkligen inget vatten kommer in någon stans. DÅ kan vi prata om att gummistövlar håller borta vätan.

Att sätta upp Platonmatta som skyddar väggen för jordmassor funkar om det är ovan mark. Ibland händer det att vi använder Platon men det är inte ofta.
Har man redan platonmatta ska man INTE sätta upp en Isodränskiva utanför. (Varför över huvud taget fundera på det, undrar säkert ni) Kanske för att isolera men man orkar inte riva ner Platonmattan. Då blir ju den utåtgående fukttransporten stoppad i och med Platonmattan. Då kvittar det om det är isolerat med Isodrän.

Att lerpartiklar skulle slamma igen Isodränskivan finns inte. Punkt! Använd duken!

Ofta kan fukt- och mögelskador bero på yttre omständigheter men inte alltid beroende på dräneringen. Det är av största vikt att man undersöker orsak och verkan och utarbetar ett åtgärdsförslag innan några arbeten startas. Risken är annars stor att man sätter in fel åtgärder och förvärrar skadan dessutom till onödigt dyra kostnader.
Rätt ventilation kan i många fall räcka!

Tillfällen då man bytt från Isodrän till Platon känner jag tyvärr inte till men det skulle verkligen vara intressant att hör om någon vet att det har gjorts och det blivit bättre.

Detta är så klart mina och firmans erfarenheter. Ja, vi är återförsäljare av Isodränskivan. Vi har pysslat med markarbeten och anläggning sen 60-talet och nu på senare tid trädgårdsdesign. Ni får tolka det hur ni vill. Gå på magkänsla och var kritiska. Skaffa en egen uppfattning, håll kvar vid den tills någon bevisar motsatsen.

Tack och hej, nu ska jag sova lite...
Johan

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.