Byggytan är 151 kvm boytan 130 kvm och dom grävde ca 60 cm ner till leran, inget sa nått om att det gått åt 200 procent mer än beräknat och 6 månader senare kommer en extra faktura på 100 000:-. dom påstår att gruset trycks ner i leran?? då undrar jag räcker det med 400 ton?? eller kommer huset stå på pålarna om 1 år då allt grus har sjunkit ännu mer?? marken är en gammal åker, platt inga lutningar alls....
jag kanske tänker fel?? men har nån erfarenhet av detta??
mvh john
Det skall ligga ett lager av fin sand under gruset om du har "blöt" lerjord.
Gruset riskerar annars att tryckas rner i leran. Markduk är troligen också bra. Båda tillsammans ändå bättre (?)
Blöt lera har ingen särskilt bra bärighet medan en torr klarar vilken belastning som helst.
Trösta dig med att du inte har källargrund 2,5 meter ner i leran.
En platta på 10 *12 meter + 2 meter runt huset ger måtten 12*14 = 168 m2 , packad makadam eller singel har en skrymdensitet runt 2 så det landar runt 168 ton teoretiskt.
Makadam / singel brukar ha en densitet på ca 1,6 ton/m3 opackat. (hör med din "lokala" leverantör)
Den teoretiska åtgången för 0,5m fyll kan "lättare" räknas ut:
12*14*0,5 = 84m3 (bredd, längd, djup = volym)
84*1,6 = 134,4 ton(volym * densitet = vikt)
Densiteten efter packning däremot är lite svårare att teoretiskt fastställa eftersom dessa material packar sig olika beroende på fraktion. Men om man använder en skrymdensitet på 2 så skulle jag gissa på att man hamnar ganska nära det praktiska resultatet, dvs. 168 ton. (84m3 * 2ton/m3)
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.