2 390 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Armeringen ligger direkt på värmeslingan
Inte 5 i tolv men nästan.....
Imorgon ska min markenteprenör gjuta plattan till huset.
Armeringen och allt är godkänd av KA men när jag inspekterade själv under kvällen, såg jag att armeringen ligger direkt på (energijägarens) golvvärmeslinga.
Ska inte armeringen hållas upp med distanser?
Eller är det OK att lägga armeringen i direkt kontakt med golvvärmeslingan (ca 3cm från isoleringen).
Några råd?
Imorgon ska min markenteprenör gjuta plattan till huset.
Armeringen och allt är godkänd av KA men när jag inspekterade själv under kvällen, såg jag att armeringen ligger direkt på (energijägarens) golvvärmeslinga.
Ska inte armeringen hållas upp med distanser?
Eller är det OK att lägga armeringen i direkt kontakt med golvvärmeslingan (ca 3cm från isoleringen).
Några råd?
Japp det är helt godkänt att göra så. Det är bättre att armeringen ligger långt ner i plattan.
Var armeringen ska ligga verkar inte helt självklart, i denna tråd tas det upp olika åsikter.
http://forum.byggahus.se/grund-markarbeten/75562-armeringsfraga.html
Mitt i plattan, men i vilket fall, minst 3 cm betong som omsluter armeringen, skulle jag sagt. (Utan att veta mer än vad jag läst lite här och där)
Om nätet inte ligger på distanser så kommer man att påfresta golvärmeslangen mer när man går på näten, men jag tror slangen borde klara sig. Själv skulle jag lagt nätet på distanser, better be safe than sorry ...
http://forum.byggahus.se/grund-markarbeten/75562-armeringsfraga.html
Mitt i plattan, men i vilket fall, minst 3 cm betong som omsluter armeringen, skulle jag sagt. (Utan att veta mer än vad jag läst lite här och där)
Om nätet inte ligger på distanser så kommer man att påfresta golvärmeslangen mer när man går på näten, men jag tror slangen borde klara sig. Själv skulle jag lagt nätet på distanser, better be safe than sorry ...
Klicka här för att svara