Byggahus.se

slipa betong

1. V
    Medlem Nivå 1
    har en knöl på min betongplatta, har provat att slipe med en hyr slip (HTC420) , men det hände inte mycket där inte, gick bra tills det blev en slät yta , men det måste bort 1,5- 2cm till...... På en yta av cirka 2kvadrat. Någon som har erfarenhet och kan rekomendera något som fungerar i mitt fall????

2. mångstekta
    Medlem Nivå 6
    bila och spackla kanske... bror ju lite på vad du ska göra sen oxå... vad för typ av golv det är osv

3. V
    Medlem Nivå 1
    just på det området kommer det bli parkett..

4. C
    Medlem Nivå 4
    Om du inte har golvvärme eller något annat känsligt ingjutet i betongen är kanske bilning + spackling den enklaste lösningen? Om du hyr en ordentlig bilningsmaskin går det ganska snabbt att bila bort 2cm djupt på 2 kvadratmeter eller så. Man skule dessutom kunna skära ett rutnät av skåror med en vinkelslip modell större så att man "luckrar upp" betongen innan bilning.

Jag har precis slipat av en skarv mellan 2 betongplattor för att få en jämn yta att lägga golv på, och hyrde en slip till detta vilket funkat hur bra som helst. Det finns en antal olika modeller och storlekar att hyra men den modell jag hyrde hade en sliprondell ganska likt rondellen på en vinkelslip (skulle tippa på 20cm i diameter) men monterad på en maskin som såg ut som en sådan där slipmaskin man skipar trägolv med (alltså som en gräsklippare...ungefär). Den var rejält tung vilket gjorde att det var helt OK avverkning. Det finns större modeller av den här typen också, och även en stor bjässe som inte har sliprondell utan 2-3 roterande skivor med piggar som snarare trasar sönder betongen än slipar den. Detta är såklart effektivt, men kräver ändå spackling efteråt.

5. V
    Medlem Nivå 1
    Jo, det är även golvvärme ingjutet i plattan...... :)

Hyrde en sådan där "gräsklippare" men den hade tre roterande diamanttrissor under!!!

Dålig avverkning tycker jag... särskilt när man har kommit ner och fått en slät yta..

6. mångstekta
    Medlem Nivå 6
    men den ligger väl lite längre ner än 20mm iaf så jag skulle nog spåra -->bila--> spackla :cool: