Hej,

Vi dränerade om för ca 1 år sedan och på ytterväggarna är det stor skillnad. Tyvärr så verkar det "stå" vatten under en del av huset eftersom en vägg är konstant fuktig, upp till tjärpappret. Under källargolvet finns det lite makadam men annars är det direkt på mark.

Fukten i innerväggerväggen är extra markant på ena sidan, ca 1,5 m av en 4m vägg, man ser tydligt fukten i väggen. Min tanke är att ta en vinkelslip, köra in den i halva väggdjupet och sedan fylla igen hålet med tjärpapp/plastfilm och ny betong.
Jag vet, låter amatörmässigt, men har ngn någonannan idé?

/Scandic

Scandic skrev:
Hej,
Tyvärr så verkar det "stå" vatten under en del av huset eftersom en vägg är konstant fuktig, upp till tjärpappret.

/Scandic
Vad är det för tjärpapper du skriver om?

I samtliga källarväggar har vi en tjärpapp av ngt slat som sitter ca 20cm upp från golvet. Denna ska stoppa fuktvandring och byggdes in i huset när det byggdes, ca 1946.

Innebär fukten i innerväggen något markant problem? Så länge du inte målar eller täcker väggen skulle jag tro att det torkar utan att medföra problem. I en källare som din ska man nog vara försiktig med att förändra fukttransporten, om det som har varit har fungerat utan att skapa problem under så många år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.