kvällen innan gjutningen av min platta noterade jag att rörkillen dragit varm- och kallvatten (rör i rör) i samma kanal i isoleringen och detta konsekvent. Min fundering som novis är då om detta är normalt rådigt förfarande?

Kan tänka mig att det finns en risk att varmvattnet värmer kallvattnet och kallvattnet kyler varmvattnet så jag får spola onödigt länge för att få extremtermperaturer? Är det så här man gör eller har man bara gjort detta för att vinna tid och hoppas att jag inte skulle hinna se det innan man gjöt?

Jag hade krävt radonmanshetter för att minska risken för radonläckage men så hade man strax bredvid dragit ner armeringsjärn genom rör för att styra vattenledningar mm under gjutningen. Hur kan man täta dessa på ett bra sätt? I nuläget går rören runt armeringsjärnen rakt upp ur plattan bara. Det känns som att sila mygg och svälja kameler när man sätter radonmanchetter men sedan bygger en skorsten genom plattan runt armeringsjärnen?

Är jag paranoid, blåst eller någonstans mittemellan?

• PICT2611.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman
Min gissning är att du är blåst ungefär som nästan alla andra:)

Jag har kollat på några dussin husgrunder i verkligheten, och nåt hundratal fotograferade på folks hemsidor, det vanligaste är att det görs som på din platta.

Det jag inte vet, är om radonrisken medför att man väljer att inte göra på det sätt jag förstått är bäst, då lägger man kallvattnet och avloppet under plattan, medan man lägger varmvattnet i frigoliten.
Detta sätt är säkert krångligast, så på detta sätt gör nästan inga:D Förställer mig att om man har radonrisk blir det mer tätningar som behövs, och fler hål i den plast man vanligtvis lägger uppe på understa skumplastlagret. Tydligen perforerar man plasten med de plastpinnar man binder ihop skumplasten med oxå... Här är några som lägger avlopp och kallvatten under plattan http://hem.passagen.se/grenen1/ (bilder finns)

Det här med armeringsjärn för att hålla slangar upprätt så tänkte jag svetsa ihop sådana här till mitt bygge, först ett kryss i botten och sen en pinne rätt upp, sedan najar man fast krysset i armeringsnätet. (har sett att sådana går att köpa men minns inte var)

Tyvärr har jag inte sett någon grund som gjorts i radonmark ännu..(annat än på nätet)

Vi har lagt kallvatten i första lagret cellplast och ska lägg varmvatten + slangar till golvvärmefördelare i tredje lagret. Nu har vi hittat en flexibel röris som inte har något emot att komma ut vid flera tillfällen. Flera firmor ville inte dela upp jobbet.

Hur blir det om man hoppar över cellplast spiken i första och andra lagret? Räcker det inte att sätta spikar i tredje lagret plast, då blir ju inte plasten sönderstucken. Armeringen borde ju hålla plasten på plats (samt betongen).
Jag har också reagerat på "radonskyddet". Plasten lär ju inte ge något skydd när den ser ut som en schweizerost...

Hur har de tätat plasten vid rörgenomföringar?

Snailman
Det är väl risk att plattorna flyter upp om de inte sätts ihop med 'spikarna' men var gränsen går vet jag inte, man ska väl kanske ha särskilt tät betong möjligen, har inte full koll på detta ännu tyvärr, då jag lär bygga på radonmark...

Tackar så mycket för svaren. Är det vanliga att man lägger vattenrören i samma kanal i isoleringen så borde det inte vara några problem med värmeläckage däremellan. Radonmanchetterna var bara tänkt som en förebyggande åtgärd tillsammans med radonträdet under plattan. Detaljplanen säger låg till normal radonnivå i området, men lokala variationer lär ju kunna vara stora och det är på en åssluttning med mycket stor sten vi bygger, så man vet aldrig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.