Hej!
Idag så har jag bara en takhöjd på 207cm men önskar en takhöjd på ca 230-240cm jag planerar därför att bila ur ca 60 kvm betonggolv och gjuta om det för att slutligen köra med vattenburen golvvärme i det.
Stora problemet som jag ser det är att förlänga husets ytterväggar nedåt utan att man riskerar att huset sätter sig.
Någon som har erfarenhet av detta eller vet någon bra lösning på problemet?

"Kul" projekt du har framför dej ;-)

Har för mej att jag sett nått här på forumet om just detta, där fick de rådet att "ta en bit vägg i taget"
Låter väl mest rimligt oxo.

/Joakim

Ett enkelt sätt är att gräva ex antal hål och sätter typ tämpar där . Sen du har förlängt dina väggar så kan ta bort tämparna och fylla igen hålen

Jag måste ändå dränera om huset så ivilket fall som helst måste jag gräva.
Tanken är att om jag ändå har grävt utvändigt och har för avsikt att få lite värme invändigt i källaren så kanske man borde göra ordentlig takhöjd samtidigt.
Det som känns läskigt är väl om huset kommer att sätta sig efter att jag har förlängt väggarna.

Ett alternativ jag hört talas om är att man sågar ett spår på låt säga 5 cm från alla ytterväggar in mot rummen, bilar ut samt gräver till önskad takhöjd.
Klacken på 5 cm man sen får kvar reglar man sen upp med 45 mm regel, resultatet blir ju att rummen krymper något.
Utifrån sett såhar man ju då fått en trappa in mot huset, det jag då undrar är om det skulle kunna påverka att fukt/vatten lättare skulle kunna leta sig in i källaren.

Var försiktig om du ska gräva upp,gör inte bägge sakerna samtidigt för då är det stor risk att huset sätter sig.jag har grävt runt om på utsidan i höstas och ska vänta minst ett år innan jag vågar ge mig på insidan.........det tar tid för marken runt huset att bli ordentligt packad!Rätt eller fel det vet jag inte men jag vågar inte chansa iallafall.

Hej.
Jag har varit med och gjort ett liknande jobb. Det tog 3-400 timmar för oss som jobbade. Det är slitigt men inte ogörligt.
Vi jobbade oss ner 50 cm la lecakulor 14 cm frigolit, armering, golvvärme samt gjöt betong på ca 10 cm.
Längst väggarna sparades "kilar" d.v.s. ett visst fall på underlaget så att det inte var någon fara med murarna.
Resultatet blev mycket lyckat och källaren förvandlades från sunkhål med oljepanna och skräp till sovrum/badrum/relaxavdelning. Helt klart besväret om man bara har tid och ork att genomföra det.
OBS, det var inte mitt hus, jag hade nog inte orkat med det.

Jag håller på med exakt detta i dag. Se mina tidigare inlägg. Just nu så har jag innan jag grävt utvändigt frilagt ca. 100*60 cm. i ett hörn och ca. 70-90 ca. under befintlig vägg och byggt upp ny vägg som då är ca. 50 ca. längre än idag. På så vis så blir det en väl tilltagen dränering/isolering när jag sedan skall gjuta nytt golv inomhus. Jag skall göra ett antal sådana påbyggnader innan jag gräver ute. Jag gjorde en avmätning mot befintlig avlopp i gatan också för att se vilketn lutning som jag kan få inne i huset fram till gatan med de nya avloppsledningarna (skall ju vara minst 1 cm/meter). Detta var ngt som jag kom att tänka på iom att jag bara skall förlänga halva husets väggar och inte kan gå på befintliga rör som ligger gjutna i befintligt golv....

Gaude.
Jag har också för avsikt att bara ta halva husets väggar.
Vad har du för takhöjd idag och hur mycket takhöjd kommer du att få?
En annan sak jag funderar över är då du är klar med sänkningen av väggarna i hörn och mitt på ska du då gjuta imellan eller bygger du ihop bitarna med leca?

BAS.
Jag förstod inte riktigt biten med "kilar" kan du förklara det vidare?

Jag har funderat på det ett tag "johan1977", Idag så har jag 205 cm i takhöjd dvs. befintlig vägghöjd idag är ca. 210 cm .När jag nu grävt ur så har jag förlängt källarväggen ca. 50 cm. Detta innebär att när nytt golv är lagt så kommer takhöjden att bli ca. 260 cm-10(platta) - 10 (isolering) - 15 (8-16 grus). Jag kommer att fortsätta längs med ytterväggen till nästa hörn. Dock byter jag ut lecablocken från 29*19*59 till 25*19*59 då dessa är avsevärt billigare...

Vår källare är på ca: 50 kvadratmeter, takhöjden ca: 185 cm.
För två år sedan lät vi en firma göra iordning tvättstugan på 12 kvadratmeter. De bilade ur, isolerade, ordnade vattenburen golvvärme, gjöt och la klinker och kaklade så att takhöjden nu är 2 m.
Då hade jag inte läst på lika mycket som jag hunnit med nu, på detta forum och annat.
Jag tittade dock på då de jobbade och såg att de bilade ned till ca: 40 cm under tidigare golvyta. och då frilades stora stenbumlingar som grunden stod på. Vi hade kommit överens om att det skulle bli 20 cm isolering, som ju är ungefär vad som brukar rekommenderas. En dag när jag kom ned såg jag att de la armeringsnäten på runt 8 cm isolering! Då frågade jag varför och de förklarade att de inte vågade gräva mer för att inte underminera stenarna grunden stod på. Vi enades om att 13 cm borde de få plats med och att det dessutom skulle vara av den rosa sortens frigolit som isolerar bättre.
Så blev det, vi har bergvärme så det får väl vara ok.
De murade inte upp nya väggar under de gamla utan de fyllde betong mellan de gamla stenbumlingarna. En del stenar tog de bort och däremellan alltså betong och en del lät de vara kvar och hade betong på deras "framsida" så att väggen alltså blev slät.
De använde sig dessutom av metoden gräva djupare i mitten av rummet, just på grund av risken för sättningar.

Vet inte om de gjorde rätt eller vad deras arbetssätt kan ha skapat för framtida problem. Men hittills har allt varit bra, inga sprickor, ingen fukt.

Nu (inom 2-5 år) så vill ja gå vidare och i två etapper göra likadant i resten av källaren. Då ska jag göra allt själv. Tror ni att jag kan följa deras metod med gott resultat? Några tips på förbättringar av metoden eller något jag inte bör göra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.