Skall gjuta en grund till ett garage "37kvm" med L-element, som man brukar lägga 2st 12mm amering i kanterna.
Nu till problemet jag har bara 10mm kan jag lägga 3 stycken i stället för att få bättre hållfasthet?
Tacksam för snabbt svar!
Nu till problemet jag har bara 10mm kan jag lägga 3 stycken i stället för att få bättre hållfasthet?
Tacksam för snabbt svar!
Bör alla 3 järnen vara i botten på voten då?
För visst är det i underkant på voter och plattor som järnen gör bäst nytta?
Eller nu kanske jag är ute och cyklar, kantbalken kanske lika gärna kan få böjpåkänningar utåt kanterna sas. t.ex. om marken sätter sig något i ett hörn...
För visst är det i underkant på voter och plattor som järnen gör bäst nytta?
Eller nu kanske jag är ute och cyklar, kantbalken kanske lika gärna kan få böjpåkänningar utåt kanterna sas. t.ex. om marken sätter sig något i ett hörn...
Armeringen måste täckas med minst 3 cm betong för att inte rosta (ska tydligen vara lufttät på det djupet) men framför allt för att det ska finnas något att dra i. Jag har lagt extra armering i alla hörn likt solfjädrar, eller solstrålar, om du förstår vad jag menar.
Här är någon annan som visar sina alster.
Tack för ditt svar!
Det där var en variant jag inte sett förut när jag surfat runt lite för att se hur armeringen ska vara.
Det jag tänkte på var det som visas på bifogad bild.
Min grund byggs med kantelement och det ska bli ett garage med loft och betongpannor.
Är det lämpligt att armera extra i hörnen och vilken typ av extra-armering i så fall?
Det där var en variant jag inte sett förut när jag surfat runt lite för att se hur armeringen ska vara.
Det jag tänkte på var det som visas på bifogad bild.
Min grund byggs med kantelement och det ska bli ett garage med loft och betongpannor.
Är det lämpligt att armera extra i hörnen och vilken typ av extra-armering i så fall?
Den armering som Isolde visar i sin bild är till för att förhindra hörnen från att resa sig.isolde skrev:Armeringen måste täckas med minst 3 cm betong för att inte rosta (ska tydligen vara lufttät på det djupet) men framför allt för att det ska finnas något att dra i. Jag har lagt extra armering i alla hörn likt solfjädrar, eller solstrålar, om du förstår vad jag menar.
Ok, tack! Jag har 6m armeringsjärn för kanterna och jag tänkte böja dessa i hörnen. Då behöver jag mao inte något mer där.
Solfjäderarmeringen, är den för speciella situationer som tex dåliga markförhållanden eller är det något man alltid borde ha när man använder kantelement? Mina markförhållanden var mycket gynnsamma. Morän och stora stenar.
Tackar ödmjukast för hjälpen hittills, inte lätt att vara nybörjare
Solfjäderarmeringen, är den för speciella situationer som tex dåliga markförhållanden eller är det något man alltid borde ha när man använder kantelement? Mina markförhållanden var mycket gynnsamma. Morän och stora stenar.
Tackar ödmjukast för hjälpen hittills, inte lätt att vara nybörjare
Personligen resonerade jag att kraftigare armerad platta inte gör någon skada, men skulle det visa sig att marken sätter sig, eller att hörnen råkar ut för tjällyft så kommer den extra armeringen (solfjäder) till sin rätt. Speciellt dyrt är det inte heller. Gav 60kr för 6 meters 12mm armeringsjärn.
Har man dåliga markförhållanden, räcker det dessvärre inte med enbart lite extra armering, utan man får istället göra en geoteknisk undersökning. Pålning, alternativt kompensationsgrundläggning brukar rekommenderas. Var glad att du slipper den kostnaden.
Har man dåliga markförhållanden, räcker det dessvärre inte med enbart lite extra armering, utan man får istället göra en geoteknisk undersökning. Pålning, alternativt kompensationsgrundläggning brukar rekommenderas. Var glad att du slipper den kostnaden.
Klicka här för att svara