Hur många kubik betong?

17k läst  13 svar

1. DT
    Medlem Nivå 3
    Vet att det ska finnas en tråd på forumet om hur man räknar ut mängden betong till plattan, men jag hittar inte den?! Är det någon som vet hur man gör?
    Jag har L-sockelelement 300 mm höga, 200 mm kantbalk och 200 mm cellplast-isolering. Plattans yttermått är 3,3 x 2,4 m.
    Hoppas någon kan hjälpa mig!

/DT

2. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10
    Grovt räknat: 2,4*3,3*0,3 = 2,38 kubikmeter.

3. DT
    Medlem Nivå 3
    Nja, det blir ju väldigt grovt räknat...

4. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10
    Självklart men det framgår dessvärre inte hur mycket fyllt med grus det är, mao i vilken höjd isoleringen ligger. Om den ligger i samma höjd som L-sockelelementen så blir det 3,3*2,4*0,1 =0,792 kubikmeter.

5. DT
    Medlem Nivå 3
    Isoleringen ligger i samma höjd som L-sockelelementen så 0,79 kubik stämmer bättre. Plus att det blir mer betong i kantbalken. Vad tror du om 3,3*2,4*0,2*0,3=0,48 (längd*bredd*bredd kantbalk*höjd L-sockel) + 0,79=1,27 kubik totlat i plattan?

6. T
    Bannad Nivå 2
    Man kan inte räkna exakt med betong, man skall alltid beställa med marginal om man beställer bil.
    Blandar man själv kan man ju alltid åka och köpa en säck till.

7. v-g
    Medlem Nivå 13
    Ja eller så handlar man lokalt och avtalar att man får återlämna det man inte behöver. Inga problem på min lokale iaf.

8. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    ja betong har ju en förmåga att vara odrygt.... Går alltid åt mera än vad man räknat på, sen som v-g säger... försök att få dom att ta tillbaka oanvänt, men det kan vara svårt när det handlar om så lite....

9. v-g
    Medlem Nivå 13
    Med min järnhandel är det då inga problem. Frågar man innan så ska de banne mig ge den servicen ;) Annars kan man ju alltid byta järnhandel :D

Knepigt också att det alltid ska saknas några deciliter så man MÅSTE blanda mer.

10. DT
    Medlem Nivå 3
    Fast jag hade tänkt beställa betong från bil.
    Annars har jag inga problem att lämna tillbaka hos min bygghandel heller...

11. v-g
    Medlem Nivå 13
    Bara du inte beställer för lite så bör ju allt vara lugnt. Kan ju vara bra att se ut en "dumpplats" också om man inte kan öka på plattans tjocklek.

12. Snurre
    Medlem Nivå 8
    Ett annat förslag DT eftersom du inte behöver så mycket och beroende på hur flexibel du själv är så kan du ju prova att ta ett snack med betongleverantören att de svänger inom dig med just sådant som blivit över från någon annan. I större samanhang så är den mängd du behöver just en kladd. Kanske du då kan få betongen väldigt billigt.

13. Snurre
    Medlem Nivå 8
    Annars precis som de andra säger så beställ lite mer än du räknat med, ca 10% mer brukar stämma ganska bra.

14. DT
    Medlem Nivå 3
    Det hade varit perfekt att få en samleverans till något större bygge.

Tack för alla svaren!

/DT

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: