Vi behöver en inspektionslucka så att vi kan komma ner i torpargrunden för att kontrollera statusen där dels nu när vi skall totalrenovera huset, dels för framtida bruk.

Är det någon som har något förslag eller synpunkter på följande:

1) Skall/bör torpargrunden vara tillgänglig innifrån eller utifrån, dvs skall luckan sitta på grunden eller inne i huset golvbjälklag?

2) Hur stor skall/bör öppningen vara?

Tacksam för svar :)

Denna fråga hör hemma dels i detta forum, dels under teknik, ursäkta att vi skriver på bägge ställen

går det så skulle iaf jag sätta en styrofoamisolerad lucka i grunden.

gör ni den 600x600 så kommer ni in med lite bök

Det mest praktiska är att ha den på utsidan. Sätt den på en sida som inte syns så mycket. ;)

En rekomendation från vår besiktningsman var att alla luckor etc skall vara från utsidan för att inte ha en massa onödiga hål i husets golv som det kan sippra in fukt etc genom.

Vi har en utvändig lucka och vår besiktningsman tyckte det var konstigt att det inte var en invändig istället... Det är ju snyggare utan utvändig lucka, men då måste man ju ha ett bra rum att gömma undan den invändiga luckan i t ex klädkammare e dyl.

Jag gjorde min lucka inifrån huset. Främst därför att jag bor ganska långt norrut, och därför är det lättare att ta sig ner på vintern när det ligger snö ute.

jag hae öppning utifrån med en brunnsring mot kantbalken som man kan krypa igenom och under kantbalken. en fördel med luckan oavsett om det är inne eller ute äe om den är 1200 bred ifall man behöver få ner skivor av någon anledning, vattenskada? samt även bra med belysning i krypgrunden...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.