6 795 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Förbättra traktorväg!!
Hej, behöver era tips!
Vi har köpt en tomt och för att komma till tomten måste man köra en 250 lång samfälld traktorväg.
Nu är det så att vägen är väldigt lerig och slirig med ca 1-2 dm djup lera i snitt samt hjulspår.
För att komma igång med bygget, behöver vägen förstärkas/bättras.
Räcker det med att spårfylla vägen som den är med typ 0-65 stenkross?
Eller är det tvunget att "skala" av med grävmaskin och lägga mark duk o sen på med kross?
Tacksam för tips o råd
Vi har köpt en tomt och för att komma till tomten måste man köra en 250 lång samfälld traktorväg.
Nu är det så att vägen är väldigt lerig och slirig med ca 1-2 dm djup lera i snitt samt hjulspår.
För att komma igång med bygget, behöver vägen förstärkas/bättras.
Räcker det med att spårfylla vägen som den är med typ 0-65 stenkross?
Eller är det tvunget att "skala" av med grävmaskin och lägga mark duk o sen på med kross?
Tacksam för tips o råd
Du är själv redan inne på lösningen.
Vägen ska förmodligem användas som bilväg efter att bygget är klart så du kan redan från början se till att det blir rätt gjort.
Gräv ur, lägg markduk och lägg bärlager 0-32 eller 0-64. Sen kan du alltid fixa ytskicktet med 0-16... men det kan du göra senare.
Lycka till!
Vägen ska förmodligem användas som bilväg efter att bygget är klart så du kan redan från början se till att det blir rätt gjort.
Gräv ur, lägg markduk och lägg bärlager 0-32 eller 0-64. Sen kan du alltid fixa ytskicktet med 0-16... men det kan du göra senare.
Lycka till!
Att bara spårfylla kommer att leda till att det matrialet trycks iväg in i leran på sidorna och ev nedåt. Sen om ni ska bygga så kommer det ju vara en rätt kraftig skillnad i spårvidden på alla fordon av de olika sorter ni kommer att behöva ha dit så du blir i princip tvungen att göra det mesta av jobbet ändå och då är det lika bra att göra det ordentligt
Tack för era svar!
Hur mycket måste man schakta ur ? Räcker 10 cm , eller mer?
Hur mycket fyll blir det på 200-250 m om vägen är 3m bred ? räcker 150 ton ?
Jag ska ha dit betongbilar, brunnsborraren, samt lastbilar.
De väger allt mellan 15-35 ton.
Det är ursprungligen åkermark, men har på sommaren både trafikerats av timmerbilar samt gödseltankar efter traktor utan problem.
De jag har lyssnat med säger att under ytan finns sand/morän..
Som sagt, jag vill verkligen slippa tänka på denna väg! Och vara orolig för att mitt hus ej går att bygga..
bäst att göra det ordentligt.
Hur mycket måste man schakta ur ? Räcker 10 cm , eller mer?
Hur mycket fyll blir det på 200-250 m om vägen är 3m bred ? räcker 150 ton ?
Jag ska ha dit betongbilar, brunnsborraren, samt lastbilar.
De väger allt mellan 15-35 ton.
Det är ursprungligen åkermark, men har på sommaren både trafikerats av timmerbilar samt gödseltankar efter traktor utan problem.
De jag har lyssnat med säger att under ytan finns sand/morän..
Som sagt, jag vill verkligen slippa tänka på denna väg! Och vara orolig för att mitt hus ej går att bygga..
bäst att göra det ordentligt.
En annan fråga som ngn kanske vet?
Vägen är idag samfälld med en del bönder osv, det finns ingen gemensamhetsanläggning bildad.
Dvs jag kan inte kräva att de andra "delägarna" är med o betalar kalaset.
Enl. lantmäteriet kan jag påkalla förättning så att de gör en bedömning av vad som ska göras och vilka som anses vara skyldiga att vara med o betala vägunderhållet efter andelstal i GA.
Är det ngn som vet om jag kan spara kvittona på det jag gör nu med vägen, för att sedan kunna ta med vid förättningen?
Finns det ngn smart person som har tips på vad jag kan göra ?
(Jag har förståelse för att bönderna inte vill vara med o betala ngt som mest gagnar mig, men vägen måste funka för framtiden, för alla parter)
Vägen är idag samfälld med en del bönder osv, det finns ingen gemensamhetsanläggning bildad.
Dvs jag kan inte kräva att de andra "delägarna" är med o betalar kalaset.
Enl. lantmäteriet kan jag påkalla förättning så att de gör en bedömning av vad som ska göras och vilka som anses vara skyldiga att vara med o betala vägunderhållet efter andelstal i GA.
Är det ngn som vet om jag kan spara kvittona på det jag gör nu med vägen, för att sedan kunna ta med vid förättningen?
Finns det ngn smart person som har tips på vad jag kan göra ?
(Jag har förståelse för att bönderna inte vill vara med o betala ngt som mest gagnar mig, men vägen måste funka för framtiden, för alla parter)
Svårt att svara på utan att ha sett det hela.
Räkna på att det blir 2 ton per m3 lite grovt och packat. det ger i sådanna fall 75m3 vilket på 250X3 meter väg räcker till 10 cm. Jag skulle nog vilja ha det dubbla jag men jag är bara glad amatör som dock har byggt om infarten fem gånger nu så lite hum börjar jag få
Det bästa är ju att bort leran och komma ned mot moränen och sen duka och bygga upp därifrån men det beror ju lite på hur djupt det är.
Timmerbilarna är bra. Det lär vara väl packat under i alla fall iom att de brukar väga 60 ton +
Räkna på att det blir 2 ton per m3 lite grovt och packat. det ger i sådanna fall 75m3 vilket på 250X3 meter väg räcker till 10 cm. Jag skulle nog vilja ha det dubbla jag men jag är bara glad amatör som dock har byggt om infarten fem gånger nu så lite hum börjar jag få
Det bästa är ju att bort leran och komma ned mot moränen och sen duka och bygga upp därifrån men det beror ju lite på hur djupt det är.
Timmerbilarna är bra. Det lär vara väl packat under i alla fall iom att de brukar väga 60 ton +
Hur har du tänkt att vägens skötsel och underhåll ska fungera över tiden?
Sladdning, snöröjning, dikning, nytt grus...är du ensam permanentboende så kommer du att få sköta det själv, både ekonomiskt och planering av arbete. Som permanentboende använder du vägen varje dag, året om. Bonden kör kanske 5-10 ggr/år, och kan låta bli värsta lersmacksäsongen...
Sladdning, snöröjning, dikning, nytt grus...är du ensam permanentboende så kommer du att få sköta det själv, både ekonomiskt och planering av arbete. Som permanentboende använder du vägen varje dag, året om. Bonden kör kanske 5-10 ggr/år, och kan låta bli värsta lersmacksäsongen...
Vår infartsväg är ca 250 meter lång. Där gick det åt nästan 1000 ton kross. Vägen går över ängsmark (lermark). På stora delar las en 20-30 cm tjock lager kross, på andra delar där det var lite sankt fick läggas 50 cm + trumma under vägen + dräneringsrör vid sidan av vägen. Ute vid stora vägen hade Vägverket synpunkter på bredd och nivåer och radier ( = gick åt mycket kross + vägtrumma).
3 meter bred väg tycker man borde räcka. Men - vi har +3,5m bredd och det är märkligt hur svårt det är för vissa lastbilschaufförer att hålla sig på vägen.
En lastbil lyckades t.o.m. nästan välta. Vi har nu efter bygget fått fixa till kanterna och ytskikt skall läggas på nu i vår. Bra packad är vägen i alla fall efter all lastbilstrafik.
Någon slags vändplan för lastbilar behöver man också ha vid huset.
Glöm inte heller om du behöver lägga ner el- och telekablar och vattenrör längs vägen. smart att göra det samtidigt.
3 meter bred väg tycker man borde räcka. Men - vi har +3,5m bredd och det är märkligt hur svårt det är för vissa lastbilschaufförer att hålla sig på vägen.
Glöm inte heller om du behöver lägga ner el- och telekablar och vattenrör längs vägen. smart att göra det samtidigt.
Klicka här för att svara