10 511 läst ·
8 svar
11k läst
8 svar
Mögel i gillestuga, behövs sanering?
Håller på och renoverar gillestugan i vårat souteränghus från 1980.
Har dränerat om med Platonmatta i somras.
Det var ingen mögellukt i gillestugan, men när jag nu rivit ut det mesta så luktar det rätt mycket mögel.
Ingen synlig fukt iaf så förhoppningsvis så är den nya dränerigen bättre än den gamla..
Jag håller nu på med att ta bort de ingjutna träreglarna (vissa är ruttna) i golvet.
Räcker det med att det står "öppet" och luftas nån vecka sedan när allt organiskt materiel är borta? eller måste det till någon mer sanering?
Har dränerat om med Platonmatta i somras.
Det var ingen mögellukt i gillestugan, men när jag nu rivit ut det mesta så luktar det rätt mycket mögel.
Ingen synlig fukt iaf så förhoppningsvis så är den nya dränerigen bättre än den gamla..
Jag håller nu på med att ta bort de ingjutna träreglarna (vissa är ruttna) i golvet.
Räcker det med att det står "öppet" och luftas nån vecka sedan när allt organiskt materiel är borta? eller måste det till någon mer sanering?
Mögel är giftigt även när det är dött, så jag skulle satsa på att försöka få bort så mycket som möjligt av det angripna materialet. Är det färg på golv/väggar skulle jag försöka få bort den med.
När jag rev ur min källare satt det på undersidan av plastmattorna, på trä som var mot vägg/golv samt på väggarna där de var målade med plastfärg. Mesta möglet var på yttervägg dränerad med platon... Dessa erfarenheter stärkte mig i min uppfattning att källare ska målas med färg som är lik cement i kemin (kalk/kalkcement- eller silikatfärg), inget trä ska ställas tätt mot yttervägg samt fuktvandring måste tillåtas (kommer att lägga klinker i mitt hobbyrum, samt "konstgräs" i gästrummet). Jag har slipat bort all plastfärg på ytterväggar (fick lägga på ett nytt lager puts på kuppen) för att kunna ersätta den tidigare mögelfläckade målade väggen.
Ps, huset är numera utvändigt isolerat/dränerat.
När jag rev ur min källare satt det på undersidan av plastmattorna, på trä som var mot vägg/golv samt på väggarna där de var målade med plastfärg. Mesta möglet var på yttervägg dränerad med platon... Dessa erfarenheter stärkte mig i min uppfattning att källare ska målas med färg som är lik cement i kemin (kalk/kalkcement- eller silikatfärg), inget trä ska ställas tätt mot yttervägg samt fuktvandring måste tillåtas (kommer att lägga klinker i mitt hobbyrum, samt "konstgräs" i gästrummet). Jag har slipat bort all plastfärg på ytterväggar (fick lägga på ett nytt lager puts på kuppen) för att kunna ersätta den tidigare mögelfläckade målade väggen.
Ps, huset är numera utvändigt isolerat/dränerat.
Jag får väl se hur det ser ut i helgen då jag kommer att bila bort de 10cm med cement som är gjutet på betongplattan.
Då blir jag iallafall av med allt organiskt.
Väggarna verkar vara rätt ok faktiskt, det var allra längst ner mot golvet som några reglar var helt sönderruttnade.
Ska man gå på med nåt mögeldödande medel även om man inte ser något mögel?
Då blir jag iallafall av med allt organiskt.
Väggarna verkar vara rätt ok faktiskt, det var allra längst ner mot golvet som några reglar var helt sönderruttnade.
Ska man gå på med nåt mögeldödande medel även om man inte ser något mögel?
På ren omålad betong brukar det inte mögla, dessutom brukar de mögeldödande medel som säljs kräva att man tvättar av dem efteråt, vilket ju inte är så önskvärt om det är i närheten av väggmaterial som du har tänkt att ha kvar. Man kan ju alltid spraya på lite klorin (helst av den gamla sorten), det har ju mögeldödande effekt.
Har tagit kontakt med en saneringsfirma så får vi se vad dom säger efter att dom varit här och tittat.
Sen blir det väl dags att flytspackla golvet. Då ska det ju läggas på primer först. Inget problem med det att den är för tät? eller finns det olika primers?
Sen blir det väl dags att flytspackla golvet. Då ska det ju läggas på primer först. Inget problem med det att den är för tät? eller finns det olika primers?
Finns olika sorters primers, du ska ha en som "andas" om jag förstått saken rätt, dvs den släpper ut "inomhusfukten", men håller fukten underifrån i schack. Ring någon fackman om du inte får ett bättre svar i forumet, själv var jag sekunder från att börja rolla på en helt felaktig primer i ett badrum med platta mot mark... (Men observera, detta kan ha varit eftersom det var ett badrum, men om jag vore du skulle jag kolla upp saken innan jag skred till verket.)
Problemet är bara att man får olika svar beroende på vem man frågar, gäller ju visserligen samma sak på forum..
När jag frågade en fackman om hur jag skulle bygga upp gillestugan korrekt så sa han att jag kunde använda gammal beprövad teknik. Men att jag kanske skulle ha en distans så det blev lite luft mot plattan mha masonit eller liknande...
De saneringsfirmor jag kontaktat säger NivellGolv.
Generellt så säger byggfirmor "beprövad teknik" eller platon.
Känns lite drygt med Nivell med fläkt mm, men det kanske är det enda säkra.
När jag frågade en fackman om hur jag skulle bygga upp gillestugan korrekt så sa han att jag kunde använda gammal beprövad teknik. Men att jag kanske skulle ha en distans så det blev lite luft mot plattan mha masonit eller liknande...
De saneringsfirmor jag kontaktat säger NivellGolv.
Generellt så säger byggfirmor "beprövad teknik" eller platon.
Känns lite drygt med Nivell med fläkt mm, men det kanske är det enda säkra.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har haft en kille från en saneringsfirma här.
Han kom fram till att i mitt fall så behövs det ingen aktiv ventilering, d.v.s ingen fläkt.
Han tyckte även att det såg så bra ut att en fungicidbehandling var "overkill"
Han förordade dock Nivell-golv så det får bli ett sånt.
Kommer även att bygga in en inspektionslucka så man kan kontrollera statusen under golvet.
Han kom fram till att i mitt fall så behövs det ingen aktiv ventilering, d.v.s ingen fläkt.
Han tyckte även att det såg så bra ut att en fungicidbehandling var "overkill"
Han förordade dock Nivell-golv så det får bli ett sånt.
Kommer även att bygga in en inspektionslucka så man kan kontrollera statusen under golvet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden