5 837 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
frostfritt vs cellplast
Är fortfarande vilse på det här området trots att jag både lånat böcker på bibliotek och pratat med olika "proffs".
Har hört från så många olika håll att man klarar sig på att gräva ca 80 cm för plintar.
Bekanta i Hudiksvall och Sandviken, mycket längre norrut än oss här i Stockholm, säger att man kan ju inte gräva till frostfritt då får man ju gräva halvvägs till Kina. Detta löses genom markisolering bla.
Har fått tag på Cellplats 200 mm tjocklek som skulle räcka att lägga i mark runt hela huset och annan cellplast 100mm att tex lägga under hela huset.
Men vilket djup ska jag lägga mig på?
Har också tänkt dränera under/runt om huset i nivå med plintbotten och använda grus som fyllnad runt plintarna.
Marken är HÅRD packad lera. (Klarar inte ens trycka ner ett armeringsjärn med hjälp av grävskopa)
Nån som kan ge råd på vilket djup man gräver eller nån bok som ger riktigt klart besked??
Har hört från så många olika håll att man klarar sig på att gräva ca 80 cm för plintar.
Bekanta i Hudiksvall och Sandviken, mycket längre norrut än oss här i Stockholm, säger att man kan ju inte gräva till frostfritt då får man ju gräva halvvägs till Kina. Detta löses genom markisolering bla.
Har fått tag på Cellplats 200 mm tjocklek som skulle räcka att lägga i mark runt hela huset och annan cellplast 100mm att tex lägga under hela huset.
Men vilket djup ska jag lägga mig på?
Har också tänkt dränera under/runt om huset i nivå med plintbotten och använda grus som fyllnad runt plintarna.
Marken är HÅRD packad lera. (Klarar inte ens trycka ner ett armeringsjärn med hjälp av grävskopa)
Nån som kan ge råd på vilket djup man gräver eller nån bok som ger riktigt klart besked??
ingen som har någo tips?
Jag fick inte heller ihop det...därav frågan tidigare
Har förstått att frostfritt djup i Sth för PLINTAR är 1.5 m. Har inte lust att gräva så djupt.
Därav isoleringen i marken.
Har precis lärt mig att isoleringen spar typ 50% av djupet. Alltså 80 cm plint ska ha 80 cm isoleing horisontellt utåt från plinten för att hindra tjälen. Då slipper jag alltså gräva 1.5 m.
Men så är det ju en massa kunskap om jordlager och gruslager och dräneringslager som jag fortfarande ska klura ut. Och lite mer exakt hur jag ska placera isoleringen.
Som om det behövs isolering inåt från plintarna, alltså under huset också...???
Har förstått att frostfritt djup i Sth för PLINTAR är 1.5 m. Har inte lust att gräva så djupt.
Därav isoleringen i marken.
Har precis lärt mig att isoleringen spar typ 50% av djupet. Alltså 80 cm plint ska ha 80 cm isoleing horisontellt utåt från plinten för att hindra tjälen. Då slipper jag alltså gräva 1.5 m.
Men så är det ju en massa kunskap om jordlager och gruslager och dräneringslager som jag fortfarande ska klura ut. Och lite mer exakt hur jag ska placera isoleringen.
Som om det behövs isolering inåt från plintarna, alltså under huset också...???
Du ska nog ha isoleringen runt plinten i alla riktningar.bryggtomten skrev:Jag fick inte heller ihop det...därav frågan tidigare
Har förstått att frostfritt djup i Sth för PLINTAR är 1.5 m. Har inte lust att gräva så djupt.
Därav isoleringen i marken.
Har precis lärt mig att isoleringen spar typ 50% av djupet. Alltså 80 cm plint ska ha 80 cm isoleing horisontellt utåt från plinten för att hindra tjälen. Då slipper jag alltså gräva 1.5 m.
Men så är det ju en massa kunskap om jordlager och gruslager och dräneringslager som jag fortfarande ska klura ut. Och lite mer exakt hur jag ska placera isoleringen.
Som om det behövs isolering inåt från plintarna, alltså under huset också...???
360 grader runt alltså.
Frågan är om det inte är billigare att gräva ner till frostfritt?
Billigare?! Ja kanske men nu har jag fått tag på en massa isolering gratis som polaren fick över på sitt husbygge.
Men det är mycket kostnad i att gräva frostfritt också.
Grävmaskin och frakten på den, bortforsling av allt material som grävs upp, sen ska det ju återfyllas också med icke tjälfarligt material, som det blir mycket mer ju djupare jag gräver.
Eftersom det är närmare 30 plintar så blir det ju inte små hål där plintarna ska stå utan långa diken i tre rader. En väldig massa grävande alltså.
Men jag mottager tacksamt fler kommentarer och tips
Men det är mycket kostnad i att gräva frostfritt också.
Grävmaskin och frakten på den, bortforsling av allt material som grävs upp, sen ska det ju återfyllas också med icke tjälfarligt material, som det blir mycket mer ju djupare jag gräver.
Eftersom det är närmare 30 plintar så blir det ju inte små hål där plintarna ska stå utan långa diken i tre rader. En väldig massa grävande alltså.
Men jag mottager tacksamt fler kommentarer och tips
Med billigare tänkte jag nog bara på grävkostnaden...bryggtomten skrev:Billigare?! Ja kanske men nu har jag fått tag på en massa isolering gratis som polaren fick över på sitt husbygge.
Men det är mycket kostnad i att gräva frostfritt också.
Grävmaskin och frakten på den, bortforsling av allt material som grävs upp, sen ska det ju återfyllas också med icke tjälfarligt material, som det blir mycket mer ju djupare jag gräver.
Eftersom det är närmare 30 plintar så blir det ju inte små hål där plintarna ska stå utan långa diken i tre rader. En väldig massa grävande alltså.
Men jag mottager tacksamt fler kommentarer och tips![]()
Blir nog mindre volym med ett smalt och djupt hål än med det grundare och bredare.
Så mkt behöver du nog inte forsla bort.
Du kan lugnt återfylla med samma massor.
Det blir bara volymen av plintarna som ska bort, plus svällningen.
Klicka här för att svara