Hej!
Jag är ny här och har hittat massor av bra information. Nu ligger det till så att jag rivit ut allt i min gillestuga (huset byggt 1971) för att få bukt med fukt i bottenplattan. Har blivit rekomenderad Nivellsystem och har även talat med tillverkarens support om installation m.m. Det verkar vara ett bra system. Min första fundering är om i vilket skick betongen i bottenplattan måste vara? På vissa ställen kan man i princip borsta loss betongen med vanlig sopkvast, m.a.o. hjälper det inte att försöka få bort betongresterna då det hela tiden lossar nytt. Måste jag bila bort den lösa betongen och gjuta nytt eller går pluggen man fäster Nivell-skruvarna med så pass djupt att dom håller ändå?
Min nästa fundering är om jag har har något annat alternativ än mekaniskt ventilerat golv? Innan jag bröt upp golvet hoppades jag på att det skulle vara tillräckligt med utrymme under golvet för att lägga isolering/armering/betong och sedan golvbeläggning överst vilket i mitt fall skall bli heltäckningsmatta. Nu var det endast 50 mm cellplast och spånskiva på det (till viss del möglig). Plattan är inte helt jämn p.g.a. den porösa betongen.
Jag är säker på att det finns många med mycket kunskap här på forumet som kan hjälpa mig. Skall kanske tillägga att jag har en byggfirma som kommer och tittar för att ge mig offert på arbetet med att installera ett Nivellsystem. Jag vill helst veta om det finns alternativ innan jag bestämmer mig.
Ytterst tacksam för alla svar!