Jag har planer på att upprätta ett garage. Då detta endast kommer att användas till att förvara bil/bilar och cyklar etc. finns inget behov av eller planer på uppvärmning. Planen är att hålla budgeten så stram som bara är möjlig utan att det ser billigt ut. Så här hade jag tänkt mig:
Mått: 11x6,5m
Grund: Platta på mark
Stomme: Murad leca 19x19x59 som putsas ut och invändigt.
Tak: prefab självbärande takstolar med Lindab pannplåt direkt på takstolarna.
Jag vet hur man normalt gör en platta på mark med kantelement, cellplast osv. Detta har ju dock en tendens att dra iväg i pris. Eftersom det aldrig heller kommer att värmas upp verkar det lite overkill.
Min fråga är därför om följande idè är genomförbar?
Schakta bort matgjorden.
Lägg geoduk:
Ut med kross typ 16-32 eller vad det kan heta och jämna av och padda.
Bygga form av råspont som lägger plattan 100mm ovan mark. Vid formen och c.a 300mm in från formen ha gjutdjupet till 200mm och på resterande 100mm.
Armera
Gjuta

Är detta en teknik som kan fungera eller kommer jag att få betala dyrt för den i slutändan på något vis?
Prisbilden borde iallafall vara gynnsam och dessutom enkelt att göra.
Synpunkter?:confused::confused:

Det skulle nog fungera bra tror jag, med två tillägg:

Någon form av kondensskydd under takplåten, annars får du rejäla problem!

Lägg dräneringsslang åtminstone på de sidor där det är sluttning mot garaget, och led bort vattnet. Om det tex sluttar mot en långsida skulle jag lägga dränering där och dra mot vattnet längs en kortsida.

Kondensskydd under plåten är ju såklart en bra idè. Har för mig att det finns kondensfria plåtar som är sprutade med något slags skickt under så att det ej skall stå och droppa. Men är förmodligen dumt att chansa.
Dränering hade jag tänkt på det sätt som du beskriver.
Någon kanske skulle säga att det är risk för frostsprängning då det saknas cellplast men är boende i Skåne så frost verkar ju vara ett minne blott.
Tycker bara att det känns lite för bra för att vara så enkelt. Om man tänker på kostnaden som skulle innebära att kantelement för c.a 10.000sek byts ut mot lite trä för kanske 500sek och 70m2 cellplast behövs ju ej.
Dessutom känns det kanske ännu enklare att göra formen eftersom underlaget som jag ser det inte behöver exakt avvägt för att skapa en vågrät platta. Detta justerar man ju med ditskruvingen av brädorna till formen.
Vad tycker ni är jag dumsnål och går på ett osäkert byggsätt eller skall jag gå för ett konventionellt byggande med kantelement o cellplast?

Ingen som har synpunkter o kommentarer???

Det är inte dumsnålt, utan ett väldgt bra alternativ till kantelement. Jag har kommenterat i något sammanhang, att man murar ett skift leca runt om på den färdiga plattan, för att få upp väggarna och skydda gips och isolering från fukt.

Tror inte det blir några problem som du beskriver det.
Det finns en armerad plast som är tänkt att spänna över takstolarna (kommer inte på nu vad den heter). Det känns för mig säkrare än kondensfria plåtar.

Beakta även grävaren´s råd att mura upp ett varv leca. Har i bakhuvudet för mig att rådet är att aldrig montera ändträ närmare mark än 30 cm. Allt för att markfukten inte skall kunna ta sig upp i virket.

Mura en sockel och kör.

ungefär så jag har gjort, får hem betongen om 1½ vecka.

Det låter bra! SÅ har man ju gjort i urminnses tider, inga konstigheter.

Jag skulle lägga tillbaka matjorden runt huset igen. Gärna en halvmeter upp på väggarna, om du murar försåss. Ca en dm under jordytan skulle jag lägga markisolering som lutar lite utåt. Rejäl marklutning så ytvattnet rinner bort från huset. Minst 3 meter.

Finns det risk för tjälförskjutningar skulle jag lägga en 5:a isolering under gjutningen i alla fall. Då är du säker för sprickor. (Säkrare i alla fall.)

Mats

Jag har själv gjutit en platta på 7x4m. Murade upp med lecca, 200mm cellplast, armeringsnät och ringde starka som kom och cementrerade(100mm), Klart! kostnaden blev med allt inkl markarbetet 12000kr

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.