fsn skrev:
Luftcirkulation är nog tveksamt liksom det är på alla andra system man gräver ner 2 meter under mark (även isodrän;) )Längst ner i botten har man ett mebran. Utanför mebranet så placerar man platonmattan, topparna på platonmattan ligger mot mebranet. Det är fritt neråt för eventuellt vatten mellan mebranet och platonmattan .

Lägg en Isodrän skiva eller nåt liknande på skapligt torr mark och gå och lyft på den efter en vecka. Det kommer att vara skapligt fuktiigt trots att det materialet "andas".
Ok, kondenserat vatten kan rinna nedåt och försvinna, det förstår jag. Frågan är hur källarväggen kan avfuktas när det är 100% rf i luftspalten och då också högre ångtryck där än innanför väggen. Eller blir det tankefel vad gäller ångtrycket?

Isodrän/prodrän har säkerligen också sina fel och brister men det kanske är ett ämne för en annan tråd. Att det blir fuktigt under en sådan skiva är dock inget konstigt. Det ska ju bli så? Tricket är ju att på en källarvägg få kondensationen en bit ut...det man kan fråga sig är om det räcker med 10cm... men det är en annan tråd.

Tillbaka till ventilationen.....?

Om det blir 100% rf i luftspalten så borde det väl innebära att produkten fungerar, vid 100% rf så kondenserar ju fukt på alla ytor d v s vägg och matta för att sedan rinna ned till dräneringen. Eftersom mattan är tät så måste fukten komma från väggen som alltså gradvis torkas ut. Låter som en utmärkt "motor" för att torka ut väggen?

Jag har sett flera på detta forum likna matta (företrädelsevis Platon, men det finns ju andra märken) med en stövel på källaren och man därmed stänger in fukten. Men jag tycker inte den liknelsen håller, för det första så är ju "stöveln" öppen på insidan. För det andra så släpper ju systemet ut fukt till dräneringsrören, så någon stövel är det inte.

Det är väl lika fel som att likna Isodrän med att dyka med ett Gore tex-ställ och matta som en torrdräkt...? :)

Redigerat:
humm.. men då..
Väggen blir alltså blötare men platon metoden änn med isodrän metoden då.
Med isodrän metoden så kondenserar ju fukten i skivan inte på väggen iallfall så är tanken med den..

Eller har jag missförstått något? lite sent nu för jag har redan drännerat om o tänker inte göra det igen ;)

Sen måste ju en betongvägg vara ganska så blöt innan kondensvatten börjar att rinna av den..

Nja, jag tror att bägge system funkar rätt bra, annars skulle de inte ha funnits på marknaden så länge. Om jag får gissa så tror jag att fukten kondenserar först och främst på mattan som borde vara kallare än källarväggen (iaf på en uppvärmd källare). Var kondenserar vattnet med isodrän? I mitten av skivan eller mellan vägg/skiva? Jag har läst på detta forum att det krävs 200 mm för att man ska vara säker att kondenseringen sker i skivan.

Jag har pratat med en entreprenör som har gjort över 600 dräneringar med matta (Mataki) och jag tror inte att man gör så många dräneringar om det inte fungerar (liten stad!). Matta på vägg kostar 1300-1500 kr löpmeter jmf med isodrän som kostar 2400-2500 kr löpmeter.

Vad man ska välja tror jag beror mycket på vilken typ av mark man har och var fukten kommer ifrån. Det är inte omöjligt att isodrän fungerar något bättre i början, men jag tror att matta har längre hållbarhet och alltså fungerar bättre i längden. Jag kommer nog att välja matta+isolering p g a de skäl jag har nämnt. Med 43 löpmeter så kan jag inte sticka under stol med att priset också spelar en roll. En mycket erfaren entrprenör med goda referenser är också viktigt.

MathiasS skrev:
Uppt har man normalt en list och dessutom lite jord ovanpå?

Om denna spalt är ventilerad ordentligt håller jag med om att systemet kan funka för att avfukta vägg (inte bara hantera utifrån kommande vatten) men jag förstår nog ändå inte HUR den ventileras. Vad är det jag missar?
Listen blir ventilerad eftersom platonmattan inte är slät på utsidan.
Tror inte att det rekommenderas jord mot grunden varken med eller utan platonsystemet för övrigt. Isolering och separationsduk är nog aldrig fel att komplettera med heller.

F
Tilt skrev:
Nja, jag tror att bägge system funkar rätt bra, annars skulle de inte ha funnits på marknaden så länge. Om jag får gissa så tror jag att fukten kondenserar först och främst på mattan som borde vara kallare än källarväggen (iaf på en uppvärmd källare). Var kondenserar vattnet med isodrän? I mitten av skivan eller mellan vägg/skiva? Jag har läst på detta forum att det krävs 200 mm för att man ska vara säker att kondenseringen sker i skivan.

Jag har pratat med en entreprenör som har gjort över 600 dräneringar med matta (Mataki) och jag tror inte att man gör så många dräneringar om det inte fungerar (liten stad!). Matta på vägg kostar 1300-1500 kr löpmeter jmf med isodrän som kostar 2400-2500 kr löpmeter.

Vad man ska välja tror jag beror mycket på vilken typ av mark man har och var fukten kommer ifrån. Det är inte omöjligt att isodrän fungerar något bättre i början, men jag tror att matta har längre hållbarhet och alltså fungerar bättre i längden. Jag kommer nog att välja matta+isolering p g a de skäl jag har nämnt. Med 43 löpmeter så kan jag inte sticka under stol med att priset också spelar en roll. En mycket erfaren entrprenör med goda referenser är också viktigt.
Hur tjock isodrän man behöver för att det skall kondensera i skivan beror helt på material och tjocklek på källarväggen. För övrigt så tror jag att du är ganska rätt på det med att bägge systemen fungerar.

Tänker du lägga platonmatta och isolering utanför?

Har hus med källare där man dränerade med isodrän 2003. Har haft problem med en gavel så grävde upp den i slutet av Maj i år. Jag har lera i marken runt huset och vid denna gavel så var leran väldigt blöt, vissa bitar var lervälling. Schaktet stod öppet i ca. 2 veckor och på ett ställe i schaktet ca, 1,5 m ner så sipprade det vatten hela tiden schaktet stod öppet ( finns en slänt med andra hus högre upp). Lervällingen hade gått igenom duken och isodränskivorna var lite leriga. Tog bort några skivor och man kunde se på källarväggen att det runnit vatten. Kankse leran förstörde kappilärbrytningen i skivan. Var då i kontakt med isodrän och fick rådet att vid påträngande vatten så kan man lägga en plastmatta typ platon med knopparna utåt utanpå isodränen. Så blev det och allt är igenfyllt plus ett dike i tomtgräns mot slänten. Så man kan säga jag har både isodrän o platon. :D

Nu är det iallafall klart blev isodrän. Markvattnet står 50cm under sula i botten på pumpbrunnen så allt ska nog funka nu. Har inte varit stora fukt problem och nu hoppas jag dom kommer vara obefintliga. Tack för alla svar och råd

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.