2 377 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Dränkt dräneringsrör ett måste !?
Har ett dräneringsrör någon motiverad funktion om det ligger ovanför gundvattenlinjen? (gmf bilden på Isodrän-reklamen till höger). Röret kan väl knappast - om det ligger ovanför grundvattnet - fånga upp någon större del av det vatten som schaktvolymen innehåller, annat än det vatten som kommer precis ovanför och i dess absoluta närhet. När fukten väl hamnat i bottenläget och samlats som vatten - DÅ kan röret hämta upp det samlade vattnet. - Har jag rätt eller fel?
Redigerat:
Jag tror att de ritat in grundvattnet så för att det antas ha sjunkit till den nivån på grund av dräneringsröret. Men visst gör det nytta även om det ligger långt över grundvattennivån. Marken kan bli ordentligt fuktig även längre upp, och dräneringsröret tar ju hand om allt vatten som kommer i massorna mot huset och skivorna. Om det bara handlade om grundvatten skulle man sällan behöva dränera, grundvattnet ligger ofta på flera meters djup.
Snarare tvärt om. Dräneringsröret gör ingen nytta om det ligger under grundvattennivån. Det är mer eller mindre lögn i helvete att sänka grundvattennivån med ett dränrör (utan pump).
Gör en liten modell för att kontrollera om det fungerar. Ta ett MacDonalds sugrör och stick många små hål på det med en nål (dränrör) lägg ner sugröret i en hink med vatten (grundvatten). Prova lite olika fall på sugröret för att se om vattennivån i hinken sjunker.
Beroende på material så kan det dränera vatten mer eller mindre bra vilket kan leda till höjda vattennivåer lokalt beroende på markens beskaffenhet då är det bra med "minsta motståndets lag" i form av dränering.
Gör en liten modell för att kontrollera om det fungerar. Ta ett MacDonalds sugrör och stick många små hål på det med en nål (dränrör) lägg ner sugröret i en hink med vatten (grundvatten). Prova lite olika fall på sugröret för att se om vattennivån i hinken sjunker.
Beroende på material så kan det dränera vatten mer eller mindre bra vilket kan leda till höjda vattennivåer lokalt beroende på markens beskaffenhet då är det bra med "minsta motståndets lag" i form av dränering.
Redigerat:
ja!...Är det kanske så att om röret - vi tänker att det (titta åter igen på reklamen) ligger längre upp i det gula fältet - pga dess ihålighet och vattenflöde, skapar ett undertryck som drar det omgivande vattnet till sig. - rätt eller fel?
Bakgrunden till mina funderingar är att jag är mitt uppe i dräneringen och har en hussida där röret ofrånkomligen kommer att hamna i höjd med ovansidan av husklacken. Beroende på berg.
Tanken är väl att röret, om det blir riktigt fuktigt i marken runt huset, ska leda bort det öevrflödiga vattnet under nivån för husets grund, så att marken ovanför röret förhoppningsvis blir torrare än den under. Grundvattnet lär det som sagt aldrig kunna göra något åt, men ihållande skyfall som sipprar ner vid husgrunden borde det ju kunna ta hand om. Speciellt om man leder ner takvattnet i dräneringen också.
Man får väl inte koppla ihop dagvattnet(takavvattning bla.)med husets dränering? Takvattnet hör väl till dagvatten och ska dras separat om jag inte är helt felinformerad. Är dock ingen expert.pinebar skrev:Tanken är väl att röret, om det blir riktigt fuktigt i marken runt huset, ska leda bort det öevrflödiga vattnet under nivån för husets grund, så att marken ovanför röret förhoppningsvis blir torrare än den under. Grundvattnet lär det som sagt aldrig kunna göra något åt, men ihållande skyfall som sipprar ner vid husgrunden borde det ju kunna ta hand om. Speciellt om man leder ner takvattnet i dräneringen också.
Dagvatten och dränering skall inte kopplas ihop i närheten av huset. Vid längvarigt regn kan det bli övertryck eller vad man skall kalla det. Kan bli så illa att man istället fyller dräneringsrören och trycker in vatten i marken runt grunden istället för tvärtom.Längre ner/bort från huset efter ett skapligt fall kan man dra ihop dagvatten och dränering i nån hemmasnickrad samlingsbrunn/sandfälla och sen gemensamt rör vidare till tex stenkista.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden