Hej
Jag kan bara berätta hur vi gjorde och hur det ser ut just nu.
Vi köpte ett hus med torpargrund som egentligen inte var en torpargrund utan golåsarna låg direkt på marken vilket medfört att dom var ganska så murkna i alla fall större delen. Samt att det nedersta varvet av timmret bitvis ocksp behövdes bytas ut. Huset är 10*8 meter så det var ett ganska stort projekt men vi gjorde det helt själva, men jag rekomenderar hjälp av någon kunnig om man inte riktigt vet vad man gör.
Vi började med att plocka bort alla golv inne och grävde ner oss 40-50cm under golvåsarna (det var jobbigt då vi gjorde det för hand) Vi satte också in extra ventiler i grunden så att det skulle bli bättre ventilation.
En viktig sak är att se till att det torkar ur ordentligt innan man bygger igen.
Vi bytte sedan ut den nedersta stocken på huset bara genom att lyfta bit för bit med ett antal domkrafter.
Till saken hör att vi bytta ytterpanel samtidigt så vi kunde ju nå stockarna från båda hållen.
Sedan lades allt igen med golvåsar isolering mm.
DEt har nu gått ca 10år och vi har inget problem med fukt i torpargrunden.
Jag vet att det idag finns duk och annat man kan lägga på marken men det får du fråga ett proffs om
MVH