8 779 läst ·
12 svar
9k läst
12 svar
Ecogrund
Saxat från deras sajt:
"Och ca 25% lägre energikostnad blir det ekonomiska resultatet – år efter år!"
Jämfört med vad? Nja, jag är skeptisk till mirakellösningar på klassiska problem. Man kan undra varför inga hustillverkare använder sig av deras "lösning" om den nu är så förträfflig som det påstås.
"Och ca 25% lägre energikostnad blir det ekonomiska resultatet – år efter år!"
Jämfört med vad? Nja, jag är skeptisk till mirakellösningar på klassiska problem. Man kan undra varför inga hustillverkare använder sig av deras "lösning" om den nu är så förträfflig som det påstås.
Hej!
Har också frågat här tidigare på forumet efter erfarenheter men då under patentets ägare Semako. Inte många svar dock.
Är själv helt inne på att bygga efter denna princip, ser bara fördelar med det. Dock har jag för mig att någon pratade här på forumet om att göra en liknande grund men vända på luftflödet, för att slippa eventuellt radonläckage och doft från grunden.
Mina byggplaner ligger dock 1-2 år på framtiden så jag har inga erfarenheter att dela med mig med!
Har också frågat här tidigare på forumet efter erfarenheter men då under patentets ägare Semako. Inte många svar dock.
Är själv helt inne på att bygga efter denna princip, ser bara fördelar med det. Dock har jag för mig att någon pratade här på forumet om att göra en liknande grund men vända på luftflödet, för att slippa eventuellt radonläckage och doft från grunden.
Mina byggplaner ligger dock 1-2 år på framtiden så jag har inga erfarenheter att dela med mig med!
Jag har under det senaste året följt Semako och deras grund som numer går under namnet ecogrund. Men det husföretag jag valt godkänner inte att jag använder deras grund.
Av egen erfarenhet tror jag mig kunna besvara frågan på varför inga hustillverkare använder denna grund. Hustillverkare har inget intresse att sänka energikostnaderna för slutkund. De vill bara sälja hus och tar inget ansvar för husägarnas kostnader. i framtiden. Förhoppningsvis kommer hustillverkarnas inställning till detta ändras i framtiden och då tror i varje fall jag att ecogrunden har en ljus framtid.
Om 1-2 år kommer säkert Gummigurra ha bättre lycka än mig.
Av egen erfarenhet tror jag mig kunna besvara frågan på varför inga hustillverkare använder denna grund. Hustillverkare har inget intresse att sänka energikostnaderna för slutkund. De vill bara sälja hus och tar inget ansvar för husägarnas kostnader. i framtiden. Förhoppningsvis kommer hustillverkarnas inställning till detta ändras i framtiden och då tror i varje fall jag att ecogrunden har en ljus framtid.
Om 1-2 år kommer säkert Gummigurra ha bättre lycka än mig.
De faktorer som avgör hur mycket energiläckage det blir genom grunden, oavsett grundtyp är hur tjock isolering man har, hur stor yta isoleringen har och vilken temperaturskillnad det är mellan den varma och kalla sidan av isoleringen. Ytan blir lite större med en sådan här grund än med en platta på mark, och jag skulle gissa att temperaturen är samma eller något högre än med platta på mark, om nu tanken är att grunden ska värma huset. Så frågan är ju vad det är för isoleringstjocklek i Ecogrunden.
Men det finns inte några magiska lösningar med detta, så någon jätteskillnad tror jag inte det kan bli. Dessutom ställer jag mig mycket frågande till påståendet att man skulle spara 25% av energikostnaden. Jag tror inte att energiläckaget genom grunden i en vanlig villa ens är 25% av det totala läckaget, så även om man skulle ha noll förluster genom grunden så skulle man inte spara så mycket.
Men det finns inte några magiska lösningar med detta, så någon jätteskillnad tror jag inte det kan bli. Dessutom ställer jag mig mycket frågande till påståendet att man skulle spara 25% av energikostnaden. Jag tror inte att energiläckaget genom grunden i en vanlig villa ens är 25% av det totala läckaget, så även om man skulle ha noll förluster genom grunden så skulle man inte spara så mycket.
Ja, förklarar de hur det går till? Och som Isolde skrev, jämfört med vad? Borde inte värmeöverföringen till marken t.o.m. kunna öka just eftersom man cirkulerar luften ovanför isoleringen.jon_h skrev:
(intressant sätt att bygga på för övrigt)
Såg att jerk bygger något liknande:ken175 skrev:
http://forum.byggahus.se/vaerme-allmaent/76083-lagenergihus-endast-ftx-ventilation.html#post538640
Jag gissar att 25% minskad förbrukning syftar mot den vanligaste uppvärmningsteknik som idag erbjuds av hustilvverkarna nämligen vattenburen värme med frånluftsåtervinning. Här återvinner man endast endast husets egenvärme medan Ecogrund utöver att återvinna frånluftsvärmen också utvinner värme ur uteluften och därmed ger en mer energieffektiv uppvärmning. Ecogrunden möjliggör allt detta i ett och samma system. Det finns kankse fler orsaker till energivinster som inte jag känner till.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Tja jag funderar ju på supergrund och ftx så blir kanske inte nån skillnad då, sen lär det vara radonrisk där jag bygger, så det känns som luft in i huset från grunden inte är nåt jag vill ha...
Jag och min familj har just flyttat in i vårt nya hus som är byggt på Ecogrund.
Innan vi byggde tittade vi på "allt" och fastnade för Ecogrund pga en överlägsen helhet !
Vi slipper helt risken för mögel
Vi har varma golv utan ledningar
Överlägsen ventilation genom naturligt renad tillluft sprid i hela huset
Enkel, billig och effektiv värmeanläggning med luftvärmepump och värmeväxlare
Ingen radonrisk eftersom vi har en radonduk i grunden
Möjlighet att värma hela huset med braskaminen, kan lova att det höjer "mysfaktorn" ytterligare !
Vi har plats för flera extra garderober eftersom beredare, värmare odyl är placerade i grunden
Har sett att Energimyndigheten nu stödjer Ecogrunden och det känns ju bra för oss som redan sett alla fördelar !
Vi är helnöjda !
Innan vi byggde tittade vi på "allt" och fastnade för Ecogrund pga en överlägsen helhet !
Vi slipper helt risken för mögel
Vi har varma golv utan ledningar
Överlägsen ventilation genom naturligt renad tillluft sprid i hela huset
Enkel, billig och effektiv värmeanläggning med luftvärmepump och värmeväxlare
Ingen radonrisk eftersom vi har en radonduk i grunden
Möjlighet att värma hela huset med braskaminen, kan lova att det höjer "mysfaktorn" ytterligare !
Vi har plats för flera extra garderober eftersom beredare, värmare odyl är placerade i grunden
Har sett att Energimyndigheten nu stödjer Ecogrunden och det känns ju bra för oss som redan sett alla fördelar !
Vi är helnöjda !
Är intresserad av detta system men det är oklart hur det fungerar under sommarhalvåret då man normalt inte har behov av
extra värme.
Vad sker i grunden då - med avseende på luftfuktighet, ventilation, etc?
extra värme.
Vad sker i grunden då - med avseende på luftfuktighet, ventilation, etc?
Klicka här för att svara