tänkte bara kolla med er hur man går till väga, har rivit allt utom de sista före berg kommer , typ jord/smågrus (gammal tvättstuga/källare), vill bara veta vad jag ska börja med osv , I olika steg för att det ska bli rätt så att inte fukt eller lukt what so ever kan komma upp+att de inte ska vara kallt etc :) tack på förhand.

Hej,

Du tappade nog mig :) mellan rubrik och fråga...

....vad är det du pysslar med och vad vill du ha hjälp med?

Vänligen

TMC

jo, har tagit bort gammalt betong golv och dylikt ,och är snart nere vid berggrunden eftersom huset är byggt på berg, Vad ska man börja med när man ska börja lägga nytt, vad man ska han längst ner etc

Hej!

Jaha du menar när du bygger nytt uppåt i skikten?

Ja, vad är det för grund du skall bygga, är det en krypgrund, skall du gjuta eller tänker du på en plintlösning?

Vänligen

TMC

asså, krypgrund eller plintgrej vettefan, de är ju liksom bara grus å jord där nu , vill ju ha isolering , fuktspärr etc , å vad man ska lägga för material längst ner och sånt.

Ja du, vad har du i övrigt i huset? Om det är möjligt och lämpligt brukar man ju inte blanda olika grundtyper eftersom det brukar finnas en anledning till att en viss grundtyp passar ett visst hus på en viss tomt i en viss omgivning...

Men, låt säga att du vill basera det på en gjuten platta på mark; då behöver du en syll med underliggande fuktspärr såsom en plast - men du måste först och främst ha ett kapillärbrytande skikt på "backen" exempelvis tvättad makadam.

Detta är ingenting du kan göra utan koll på vad som gäller så om du skall göra det helt själv hela vägen och inte vet vad som är vad rekommenderar jag dig att hugga tag i första bästa (finns säkert rekommendationer här i forumet) bok om grundläggningstyper och hur man gör vad. Men betänk att gällande byggnorm skall följas och att det därför är dumt att läsa i en aldrig så välskriven bok om hur man gjorde plattor på mark före 1981...då krävdes inte ens plast under syllen och det sök rätt friskt med fukt...

Men, du har en del jobb framför dig innan du kan börja arbeta i verkligheten!

Vänligen

TMC

mjo, :) , längst ner jord/smågrus , grus , betong thats it. sen hade dom satt trä där också å det va inte trä längre de bara smulade sönder

Nej, det finns nog allt lite logik i att de där "granarna" som varit trä en gång i tiden blivit "fuktigt mjöl"...

Först och främst måste du isolera mot fukt underifrån - gör du en platta måste den göras korrekt och då måste den vara hela vägen ut inunder de ytterväggar du har - men jag antar att du inte är speciellt intresserad av att riva dom...?

Då är frågan vad de väggarna står på för grund just där dom går ner?

Du måste ha ett kapillärbrytande skikt närmast berget (oavsett om du bygger platta på mark eller krypgrund - vad har du för känsla av vad som är mest lämpat?) och det skall vara exempelvis makadam. Sedan skall du antingen ha en syll med diffussiontät åldersbeständig plast under (mellan makadam och syll) alternativt ett utrymme med luft innan du bygger ett isolerat bjälklag för krypgrund - men vad har du plats med - har du en meter eller inget alls innan du "vill lägga golv"?

Skall du bygga krypgrund kan du planera för en sorptionsavfuktare direkt (läs övriga trådar - jag finns med i alltför många :))

Med platta på mark bygger du ett isolerat bjälklag och du sedan lägger golv på...

KLART!

...men du kompis - skaffa en bok eller ta hjälp - det är inte "mest sparat bara för att viljan finns" (Done that - tried that, regret that :()

Vänligen

TMC

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.