Hejsan,

Vi håller på renovera ett äldre hus och har precis rivit upp golvet för att tilläggsisolera. Huset har torpargrund med trossbotten.

Idag finns det ca. 15-17 cm sågspån mellan åsarna. Åsarna har varierande avstånd (och inte som dagens 60 cc-standard).

Hur rekommenderar ni att vi går vidare? Vi har hört så många olika förslag.. allt från att:

1. riv ut alt spån, lägga nya åsar och köra rockwool-plattor
2. släng ut lite extra lösull på sågspånet tills dess ni når 17 cm jämt lager.
3. riv ut spånet, fyll i 17 cm ekofiber / cellulosafiber

Vad rekommenderar ni här? Vilket är minst jobb med bäst resultat?

Hallå,
jag tycker så här såvida ni inte lägger golvvärme ellar annat. Lyft ur spånet. lägg vindpapp mot trossbotten som viks upp lite mot kanterna. lägg tillbaka spånet och komplettera med ekofiber så att det inte blir en luftspalt mellan isolering och golv. Klart! snabbt och billigt. Att byta från spån till ull utan att öka tjockleken är inte värt kostnaden. Ofta är det draget runt fötterna som upplevs som kallt. Tjockar ni på isoleringen blir det kallare i grunden vilket kan ställa till det med kondens beroende på grundtyp och miljöförhållanden. // Micke

Hej, ytterligare ett förslag - men jag gillar det verkligen! :) Inte så mkt jobb, och inte så dyrt hehe..

Men tycker du jag skall återanvända spånet efter jag lagt papp i "facken" och bara toppa med lite ekofiber? Inte lägga allt (17 cm) ekofiber istället? Talade med ekofiber-försäljaren idag, tydligen ska det ha dubbelt så bra isoler-förmåga jämfört med sågspån!

Tar tacksamt emot all hjälp från er därute angående detta, känns som det är viktigt moment att få till golven ordentligt.

Micke H har en poäng i att inte isolera för "bra" det kan göra krypgrunden kallare vilket kan leda till fuktproblem. Isolerar du max så måste du antagligen förbättra ventilationen i grunden under golvet.

OK, tack så mycket för era svar! Då blir det nog till att köra vidare med sågspån helt kanske... eller blanda befintligt sågspån med kutterspån (har hört att kutterspån ska vara bättre än sågspån - och det borde väl gå att blanda i golvet)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.