Denna fråden har nog varit uppe flera gånger innan men det är ju ganska många som behöver göra detta i dag.

Vi har i dag ett äldre trähus som är byggt i slutet av 20-talet. I huset finns en källare som någon gång är utgrävd för hand och uppmurad med lekarblock. Vi har i dag pannrum och tvättstuga där vilket vi även kommer att ha i framtiden dvs vi ska aldrig inreda där.
Vi funderar nu på att dränera och lägga något fuktskydd. Det finns ju ida både platonmattor och sk isodrän. Jag har lästa lite om detta men kan inte bestämma mig vilket jag ska välja.
Därför vill jag ha fakta, ev länkar, egna erfarenhet ja allt vill jag veta.

Tack på förhand

/ Joakim

Finns mycket skrivet om detta på forumet. Mina två cent:

Har du extremt mycket vatten i marken runt om huset, tillochmed vattentryck mot huset kanske - kör på platon.

I alla andra fall, använd Isodrän/pordrän.

Platon, ev frigolit för värmen, dräneringsgrus, fiberduk är att föredra tycker jag. Detta med ordentlig dränslang i botten mot sockelplattan. Om det är flödit med vatten vid regn skulle jag även lägga en ytligare dränering en bit ut från huset.

Tack för tipsen

Om man lägger en dränering en bit från huset hur djupt ska den ligga då ungefär ??

Dränneringen en bit från huset ska ju helst ligga djupare änn grunden på ditt hus.

Så fyller man med grus hela vägen upp. Ev ytvatten som kommer rinnandes ner från tex en backe rinner då ner i gruset.

Är det mest ytvatten som är problemet räcker det nog med ett mindre djupt dike. som man fyller med grus. Problemet är väll att man måste hålla på o rensa gruset från gräs & annat. Så vill man ha en grus gång där så är det ju Perfekt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.