2 074 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Fuktspärra asfaltsplatta - i efterhand...
Jag och några kompisar byggde oss varsin flygplanshangar för ett tag sedan. I princip en maskinhall i stål på platsgjutna plintar och med asfaltsplatta. (Bilder från bygget finns här.)
Allt fungerar som det ska och vi är på det hela taget mycket nöjda. Inga kondensproblem eller liknande, vilket ofta kan vara problem i stålhallar.
Dock har jag upptäckt att luftfuktigheten i hangaren är onormalt hög (jämfört med utomhusluften), speciellt på hösten och i början av vintern. Min teori är att en längre period av regn (typiskt skånsk höst/vinter...) lagrar upp en hel del fukt under plattan. Denna fukt avges sedan upp genom asfaltsplattan även när utomhusluften är torrare. T ex torr vinterluft eller solvarm vårluft.
Såhär i efterhand skulle man förstås ha lagt ett par tusen på någon sorts fuktspärr, men då var den allmänna meningen att det inte behövdes.
Finns det något bra sätt att fuktspärra asfalt ovanifrån? Förutom det uppenbara att hitta en diffusionstät asfaltsfärg att måla med, alltså. Någon sorts primer, kanske?
På den naturliga frågan varför vi inte gjöt en betongplatta är svaret att kostnaden för asfalten på plats var lika stor som bara materialet för betongplattan...
Allt fungerar som det ska och vi är på det hela taget mycket nöjda. Inga kondensproblem eller liknande, vilket ofta kan vara problem i stålhallar.
Dock har jag upptäckt att luftfuktigheten i hangaren är onormalt hög (jämfört med utomhusluften), speciellt på hösten och i början av vintern. Min teori är att en längre period av regn (typiskt skånsk höst/vinter...) lagrar upp en hel del fukt under plattan. Denna fukt avges sedan upp genom asfaltsplattan även när utomhusluften är torrare. T ex torr vinterluft eller solvarm vårluft.
Såhär i efterhand skulle man förstås ha lagt ett par tusen på någon sorts fuktspärr, men då var den allmänna meningen att det inte behövdes.
Finns det något bra sätt att fuktspärra asfalt ovanifrån? Förutom det uppenbara att hitta en diffusionstät asfaltsfärg att måla med, alltså. Någon sorts primer, kanske?
På den naturliga frågan varför vi inte gjöt en betongplatta är svaret att kostnaden för asfalten på plats var lika stor som bara materialet för betongplattan...
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
En avfuktare hade fått jobba rätt hårt med tanke på att det är 6 hangarer á 1000 kbm - och att de är ganska öppet ventilerade...
Men när det gäller dräneringen, har jag också tänkt i de banorna. I o f är flygfältet väl dränerat för att det ska gå att använda även för lite "tyngre" flygplan, men vi har inte lagt någon speciell dränering runt hangarerna. Sannolikt samlas vatten i de grova fyllnadsmassorna under asfalten (lite som en stenkista) och härifrån diffunderar det sedan upp genom asfalten.
Men när det gäller dräneringen, har jag också tänkt i de banorna. I o f är flygfältet väl dränerat för att det ska gå att använda även för lite "tyngre" flygplan, men vi har inte lagt någon speciell dränering runt hangarerna. Sannolikt samlas vatten i de grova fyllnadsmassorna under asfalten (lite som en stenkista) och härifrån diffunderar det sedan upp genom asfalten.
Jag tror inte att det är fukt som kommer upp genom asfalten du känner av.Mattias Jönsson skrev:Dock har jag upptäckt att luftfuktigheten i hangaren är onormalt hög (jämfört med utomhusluften), speciellt på hösten och i början av vintern. Min teori är att en längre period av regn (typiskt skånsk höst/vinter...) lagrar upp en hel del fukt under plattan. Denna fukt avges sedan upp genom asfaltsplattan även när utomhusluften är torrare. T ex torr vinterluft eller solvarm vårluft.
...[/I]
Snarare är det så att det pga av tak och väggar är ngt kallare inne än ute de dagar du tänker på.
Då blir automatiskt den rel luftfuktigheten högre inne i hallen.
Ja det är klart, skall en avfuktare göra någon nytta så måste byggnaden vara ganska tät. Att det är grovt stenmaterial under plattan är bra, det är ju kapilärbrytande, så någon nämnvärd fuktbelastning underifrån är det knappast.Mattias Jönsson skrev:En avfuktare hade fått jobba rätt hårt med tanke på att det är 6 hangarer á 1000 kbm - och att de är ganska öppet ventilerade...
Men när det gäller dräneringen, har jag också tänkt i de banorna. I o f är flygfältet väl dränerat för att det ska gå att använda även för lite "tyngre" flygplan, men vi har inte lagt någon speciell dränering runt hangarerna. Sannolikt samlas vatten i de grova fyllnadsmassorna under asfalten (lite som en stenkista) och härifrån diffunderar det sedan upp genom asfalten.
Öka ventilationen med en regäl takfläkt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden