Jag och några kompisar byggde oss varsin flygplanshangar för ett tag sedan. I princip en maskinhall i stål på platsgjutna plintar och med asfaltsplatta. (Bilder från bygget finns här.)

Allt fungerar som det ska och vi är på det hela taget mycket nöjda. Inga kondensproblem eller liknande, vilket ofta kan vara problem i stålhallar.

Dock har jag upptäckt att luftfuktigheten i hangaren är onormalt hög (jämfört med utomhusluften), speciellt på hösten och i början av vintern. Min teori är att en längre period av regn (typiskt skånsk höst/vinter...) lagrar upp en hel del fukt under plattan. Denna fukt avges sedan upp genom asfaltsplattan även när utomhusluften är torrare. T ex torr vinterluft eller solvarm vårluft.

Såhär i efterhand skulle man förstås ha lagt ett par tusen på någon sorts fuktspärr, men då var den allmänna meningen att det inte behövdes.

Finns det något bra sätt att fuktspärra asfalt ovanifrån? Förutom det uppenbara att hitta en diffusionstät asfaltsfärg att måla med, alltså. Någon sorts primer, kanske?

På den naturliga frågan varför vi inte gjöt en betongplatta är svaret att kostnaden för asfalten på plats var lika stor som bara materialet för betongplattan...
 
Enklast är väl att sätta in en avfuktare och att lägga dränering runt byggnaden. Marken under plattan kommer då efterhand att torka upp så att problemet upphör.
 
En avfuktare hade fått jobba rätt hårt med tanke på att det är 6 hangarer á 1000 kbm - och att de är ganska öppet ventilerade...

Men när det gäller dräneringen, har jag också tänkt i de banorna. I o f är flygfältet väl dränerat för att det ska gå att använda även för lite "tyngre" flygplan, men vi har inte lagt någon speciell dränering runt hangarerna. Sannolikt samlas vatten i de grova fyllnadsmassorna under asfalten (lite som en stenkista) och härifrån diffunderar det sedan upp genom asfalten.
 
Mattias Jönsson skrev:
Dock har jag upptäckt att luftfuktigheten i hangaren är onormalt hög (jämfört med utomhusluften), speciellt på hösten och i början av vintern. Min teori är att en längre period av regn (typiskt skånsk höst/vinter...) lagrar upp en hel del fukt under plattan. Denna fukt avges sedan upp genom asfaltsplattan även när utomhusluften är torrare. T ex torr vinterluft eller solvarm vårluft.

...[/I]
Jag tror inte att det är fukt som kommer upp genom asfalten du känner av.
Snarare är det så att det pga av tak och väggar är ngt kallare inne än ute de dagar du tänker på.
Då blir automatiskt den rel luftfuktigheten högre inne i hallen.
 
Mattias Jönsson skrev:
En avfuktare hade fått jobba rätt hårt med tanke på att det är 6 hangarer á 1000 kbm - och att de är ganska öppet ventilerade...

Men när det gäller dräneringen, har jag också tänkt i de banorna. I o f är flygfältet väl dränerat för att det ska gå att använda även för lite "tyngre" flygplan, men vi har inte lagt någon speciell dränering runt hangarerna. Sannolikt samlas vatten i de grova fyllnadsmassorna under asfalten (lite som en stenkista) och härifrån diffunderar det sedan upp genom asfalten.
Ja det är klart, skall en avfuktare göra någon nytta så måste byggnaden vara ganska tät. Att det är grovt stenmaterial under plattan är bra, det är ju kapilärbrytande, så någon nämnvärd fuktbelastning underifrån är det knappast.

Öka ventilationen med en regäl takfläkt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.