5 880 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Behandling av nytt betonggolv
Hej
I somras gjöt vi en ny platta och byggde ett garage, Nu garage färdig för att tas i bruk.
Men innan vi börjar, så funderar jag på om man skall behandla golvet med något.
Vad förslår ni, har funderat på
1) Betongolja
2) Betonglasyr
3) Lack av något slag
4) Måla ????
Vad rekommenderar ni ? Erfarenheter.
DAmmbindning och få en hårdare yta är det viktigaste.
I somras gjöt vi en ny platta och byggde ett garage, Nu garage färdig för att tas i bruk.
Men innan vi börjar, så funderar jag på om man skall behandla golvet med något.
Vad förslår ni, har funderat på
1) Betongolja
2) Betonglasyr
3) Lack av något slag
4) Måla ????
Vad rekommenderar ni ? Erfarenheter.
DAmmbindning och få en hårdare yta är det viktigaste.
Jag står lite i samma läge. Jag har dock gluttat lite åt HTC superfloor Bronz som är billigaste varianten där man diamantslipar betonghuden tills den blir spegelblank. Déras värsting variant Platinum skulle kosta mig (96m2 och 40m vägg) ca 20k + moms men Bronz skulle vara billigare då det är mycket lättare.
Men det lär ju fortfarande handla om 15 + moms gissningsvis.
Men det lär ju fortfarande handla om 15 + moms gissningsvis.
Hur hårt är fiberarmerad flytspackel?? Jag har lite ojämnheter i garagegolvet (+/-5mm). Vill ha en hård yta på ca 3x5 meter som är ganska exakt i våg för cornerweight inställning av bilen.
Tanken är att lägga billig klinker i hela garaget men lämna en lucka på 3x5 meter som sen skall flytas upp till klinkernivå och sen epoximålas. Funkar detta?
Tanken är att lägga billig klinker i hela garaget men lämna en lucka på 3x5 meter som sen skall flytas upp till klinkernivå och sen epoximålas. Funkar detta?
Flytspacklet är inte starkt nog som slityta tycker jag, det är ju heller inte riktigt vad det är avsett för. Men som underlag för klinker tål det nog vad som helst.
Betong tål enligt min ringa erfarenhet mycket mer än flytspackel. Med färg på ska jag dock inte yttra mig då jag inte har en aning. Tvivlar på att det tål en domkraft iaf.
Betong tål enligt min ringa erfarenhet mycket mer än flytspackel. Med färg på ska jag dock inte yttra mig då jag inte har en aning. Tvivlar på att det tål en domkraft iaf.
Klicka här för att svara