Har tänkt bygga ett vidbyggt garage och har ett par funderingar...

1. Behövs kantbalkar mot källarväggen åxå eller är det bara onödigt. Källarväggen består av murad lättbetong av ngt slag.

2. Hur gör man med kantbalken vid garageporten? Funderar på ett vinkeljärn för att skydda kanten.

3. Vilken sorts kantbalk lämpar sig bäst?

Tilläggas kanske bör att jag funderar på att mura ett lager lecablock under väggarna för att få en stenkant längst ner i garaget som skydd mot vatten/fukt, denna kommer att isoleras utanpå med 50mm frigolit motsv. och Steni sockelskiva utanpå.

Kommer även att inreda övervåningen som bostad.

Måtten blir ca L:10,5m B:8m

Alla tips och funderingar mottages tacksamt.

/ Per

Det där låter nästan exakt som mitt planerade utbygge.

1. Jag kommer inte ha kantelement mot befintlig källargrund, endast en tjärpapp mellan för att kunna ta upp små rörelser.
Dock planerar jag att med hjälp av markisoleringen att skapa en kantbalk även där, onödigt?

2. Jag kommer ha vinkeljärn framför portarna, jag sågar ut lite i kantelementen för att få järnen på plats.

3. Beror på hur mycket markisolering du vill ha.
Själv kommer jag ha 200mm markisolering.

Hade tänkt mig ngt så här...

26167573.jpg

Tänkte mig åxå 200mm markisolering, vilken hårdhet behöver man till ett vanligt bilgarage med 10cm betong.

Hur får man fast järnen?

Jag har köpt S100 som verkar vara standard till "vanliga" plattor.
Under en billyft samt en pelare kommer jag dock ha S200

Om du menar vinkeljärnen så kommer jag svetsa på krokar av 8-10mm armeringsjärn som gjuts fast i plattan.

Har fått pris på L-balk måttanpassad med 3cm nedsänkning för garageport för knappt 10000kr. Vet ej om frakt ingår i detta....

Kommer inte ha ngn lyft och defenetivt inga pelare... :)

Dom tyckte åxå att det var onödigt med balk mot källaren, men att man skulle ha plattan "flytande". Så din idé med tjärpapp är nog bra.

det finns ju förstärkta kantelement. Mina hade ~8cm massiv betong utvändigt, sen isolering och färdiga
ingjutna armeringsjärns stumpar som man bröt ut och förankrade den övriga armeringen i. Jag använde mig
av s300 kanske lite overkill:)...men stabilt. sen så gjorde jag "rännor" i isoleringen runt om där jag la 4 rader med
10mm armeringsjärn.
Kom ihåg attt gjuta dragbanor för eventuella fall mot golvbrunnar....jag gjöt in en ränna i mitt garage...klart värt!!
mvh
M

Dessa balkar hade visst färdiga förankringspunkter för armeringmattorna.

Ränna hade jag åxå tänkt gjuta ner... Vart hittar man dom i vettig kurs trojlee?

tja

jag "tror" att mina kom från älvsbyn, men på blocket finns det en firma i Kalix som tillverkar likadana. Kolla denna
annons:
http://www.blocket.se/vi/14856338.htm?ca=1_3_s
Riktigt rejäla L-block. Nackdelen är att dom är TUNGA men ördelarna är såååå många. Man får en sadig och
stabil grund, och armerings infästningarna är ett plus, samtidigt som man har 7cm solid betong i hela L-elementet...
Maila dom för pris.......var inte så dyra...
mvh
M

Det var dom som jag fått pris av... knappt 10000 med nedsänkning för garageporten.

Vart köpte du rännan?

rännan finns på k-rauta...tror den kostade ~500kr metern....jag satte "bara" en meter men såhär i efterhand
hade det inte skadat att ha 3-5m ränna där man har bilen:).....
/
M

Öppnar upp min gamla tråd igen....

Jag har ytterligare ett par funderingar..

1. När kan man börja gjuta? Måste tjärlen gått ur marken eller är det bara sätta igång när det passar?

2. Måste man gjuta ner djupare under rännan? (se tidigare inlägg)

3. Har ju källare som sagt o då tänkte jag dränera i samma veva som jag river bort gamla garaget, men med lite tidsnöd och en stor inglasad altan på framsidan som jag inte tänkt riva i år, så blir ju frågan... Kan man "bara " dränera på gaveln (under den blivande garageplattan) och en bit in på fram/baksidan av huset, för att sedan fortsätta om ett år eller två?

Mvh / Per

Ingen som har några tips?

// Per

Japp, det är dom jag fått pris från.

Det går bra. bygglovet är klart. Beräkningarna från min konstruktör kommer under veckan.
Gamla garaget är borta och källarväggarna är framgrävda.

Håller just på att fixa iordning för att gjuta en platta för en trapp från blivande garaget ner i källaren, bara lite armering kvar och fylla mot kantbalkarna lite mer, så betongbilen kommer på fredag.:)

Helgens projekt blir att mura upp lekaväggar på plattan.

Nästa steg blir att sätta upp dränering...

• platta1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kom på att jag inte kommer att köpa såna kantbalkar iaf. Kommer att bli supergrund.
Anledningen till detta är att det är enkelt smidigt och skapligt billigt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.