3 190 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Platta på packad pinnemomark????
Hej!
Har en liten fundering som NI här på forumet kan hjälpa mig med hoppas jag!
Är på gång att bygga ut en vinkel på vårt hus som skall vara 6x6 till ytan och i två plan (källare och markplan) och ville höra om man kan nyttja den välpackade pinnemomarken till att lägga plattan på (markvibrator kan tänkas användas ochså som extra hjälp).
En platta bestående av 40cm kantelement och den frigolit och armering som skall vara utan att behöva gräva ur och lägga typ 0,40 och flis för att jämna av då jag kan få samma jämna resultat med pinnemo.
Naturligtvis så lägger jag dränerande runt om som det skall vara m.m.
Anledningen till frågan är att det är både långt och krånglig terräng att ta skottkärran till att få fram matrialet och därför vill höra om man kan göra så som jag tänker.
Bör jag tänka på något mer som jag behöver göra om jag väljer platta rakt på pinnemo om man kan använda det alternativet.
Hoppas Ni kan hjälpa mig
Tusen tack i förhand
//P
Har en liten fundering som NI här på forumet kan hjälpa mig med hoppas jag!
Är på gång att bygga ut en vinkel på vårt hus som skall vara 6x6 till ytan och i två plan (källare och markplan) och ville höra om man kan nyttja den välpackade pinnemomarken till att lägga plattan på (markvibrator kan tänkas användas ochså som extra hjälp).
En platta bestående av 40cm kantelement och den frigolit och armering som skall vara utan att behöva gräva ur och lägga typ 0,40 och flis för att jämna av då jag kan få samma jämna resultat med pinnemo.
Naturligtvis så lägger jag dränerande runt om som det skall vara m.m.
Anledningen till frågan är att det är både långt och krånglig terräng att ta skottkärran till att få fram matrialet och därför vill höra om man kan göra så som jag tänker.
Bör jag tänka på något mer som jag behöver göra om jag väljer platta rakt på pinnemo om man kan använda det alternativet.
Hoppas Ni kan hjälpa mig
Tusen tack i förhand
//P
Du kan få markfukt som tränger genom plattan rakt underifrån. Därmed bör/ska du lägga 10 cm 8-16 eller dylikt ovanpå den paddade pinmon. Sen lägger du isoleringen ovanpå det
Precis så jag byggde mitt uthus
Tack för svaret även om jag hade hoppats på ett "bättre" svar för MIN del *L*.
Önskar att man hade kunnat komma förbi 16-32 på någotvis,inte pga snålhet eller lathet utan enbart pga att det är svårt att nå det med matrial där jag bygger.
Får fundera vidare men tipsa gärna om ni vet något mer.
//P
Önskar att man hade kunnat komma förbi 16-32 på någotvis,inte pga snålhet eller lathet utan enbart pga att det är svårt att nå det med matrial där jag bygger.
Får fundera vidare men tipsa gärna om ni vet något mer.
//P
Ett alternativ för dig kan vara att använda isodränskivor på marken istället för makadam. Kika på deras hesida så får du tips på hur du kan göra.
Klicka här för att svara