Hej!

Har en liten fundering som NI här på forumet kan hjälpa mig med hoppas jag!

Är på gång att bygga ut en vinkel på vårt hus som skall vara 6x6 till ytan och i två plan (källare och markplan) och ville höra om man kan nyttja den välpackade pinnemomarken till att lägga plattan på (markvibrator kan tänkas användas ochså som extra hjälp).
En platta bestående av 40cm kantelement och den frigolit och armering som skall vara utan att behöva gräva ur och lägga typ 0,40 och flis för att jämna av då jag kan få samma jämna resultat med pinnemo.

Naturligtvis så lägger jag dränerande runt om som det skall vara m.m.

Anledningen till frågan är att det är både långt och krånglig terräng att ta skottkärran till att få fram matrialet och därför vill höra om man kan göra så som jag tänker.

Bör jag tänka på något mer som jag behöver göra om jag väljer platta rakt på pinnemo om man kan använda det alternativet.

Hoppas Ni kan hjälpa mig

Tusen tack i förhand

//P

Du ska gräva ut för att lägga ett dränerande lager som ska hamna under plattan. Makadam brukar bli bra.
0-40 är inte dränerande nog.

Tack för svaret!

Vad är det för komplikationer som kan uppstå om det inte är allt för dränerande UNDER plattan om man nu har pinnemo tex.
Dränering runt om kommer att bli.

//P

Du kan få markfukt som tränger genom plattan rakt underifrån. Därmed bör/ska du lägga 10 cm 8-16 eller dylikt ovanpå den paddade pinmon. Sen lägger du isoleringen ovanpå det :) Precis så jag byggde mitt uthus

Tack för svaret även om jag hade hoppats på ett "bättre" svar för MIN del *L*.

Önskar att man hade kunnat komma förbi 16-32 på någotvis,inte pga snålhet eller lathet utan enbart pga att det är svårt att nå det med matrial där jag bygger.

Får fundera vidare men tipsa gärna om ni vet något mer.

//P

8-16 menar jag naturligtvis.

Vet någon vad 8-16 går per kubik ungefär i Göteborgsområdet?

//P

ingen anning men en skyffel och en skottkära funkar för att lassa ut den i alla fall :) man lassar ut tio m3 på en helg utan problem och det motsvarar runt 100m2

Det får väl kanske bli så ändå!

Pris på 8-16 per kubik i Göteborg,någon som vet?

//P

Om ingen har något att tillägga så är det kanske bara att ta tag i det och gilla läget *L*.

//P

Bara kavla upp armarna och på med arbetshandskarna :)

Ett alternativ för dig kan vara att använda isodränskivor på marken istället för makadam. Kika på deras hesida så får du tips på hur du kan göra.

Tack för tipsen!

Är väl inne på att lägga 8-16 nu men kan isodrän vara bättre eller är det likvärdigt om jag lägger duk,drän,10cm 8-16 på pinnemo och frigolit på det som första tipset var eller är isodrän bättre rakt på pinnemo.

//P

Isodränen isolerar ju också men ska du ha en vanlig platta så har du ju minst 20 cm isolering redan och isodrän är inte direkt gratis heller

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.