Hej!

Jag har en snabb fråga som jag tänkte att jag kanske kan få ställa till er. Jag lät gjuta en platta som skall vara grund till ett förråd som skall vara en del av vår blivande carport. Plattan i sig är in till huset men separerad från grundmuren med 10 mm cellplast. Plattan i sig är isolerad med cellplast. Betongen levererades av betongbil och heter halvflyt.

Genomskärning av den från sidan ser ut så här:

|'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''|
| /--------------------------Armering-------------------------------\ |--------------Gräs / marknivå
|___¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤Cellplast¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤___|
ooooooooooo-Tvättad makadam-oooooooooooooooo
ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

Vissa säger att det är av fördel att låta tjära sidorna på plattan så att inte fukt tar sig in det hållet, vet ni om jag har någon vinning i att låta tjära sidorna (alltså "|" på ritningen ovan) på min betongplatta innan jag börjar bygga på den?

Tack på förhand! :)

mvh,

R

Redigerat:
Glömde att tilläga att jag är rädd för att fukten skall nå syllarna och panelen.. :rolleyes:

Under antagandet att syllisolering finnes, regnvatten leds bort och att du motfyller plattan med dränerande material så blir min gissning att du klarar dig fint utan kallasfalt/tjära på sidorna.

Hej!

Är inte helt med på vad du menar med motfyller med dränerande material. Alltså fylla upp runt kanterna av plattan med typ singel eller liknande?

Tack för svar!

Ja precis, fyll upp runt kanterna med singel eller makadam så att du inte får fuktig jord/lera hela vägen fram till plattan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.