Hej på er.
Har just fått in första offertern för en dränering. Den landade på 147.000 rixdaler, är det mycket??
Kåken är 14m lång 8m bred, byggd 64 så en dränering behövs. Börjar bli trött på att vara nervös när det regnar mycket!
Vi har en rensbrunn i källaren för avloppet, och där stiger vattnet när det regnar mycket. En gång fick jag vräka ner en pump
i hålet för att få ut vattnet så vi skulle slippa översvämning i källaren.
Klurade på att göra det själv men börjar tvivla på det. 2 små snoriga barn som tar upp det mesta av min/våran tid. Och sen vara nervös för att dom ska ramla ner i "vallgraven" som blir.

Nån som har fixat detta själv?? Hur lång tid tog det?

Här är offerten iaf, är det dyrt??
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SKANDINAVISKA Bygg & Måleri AB offererar följande pris på Er beskrivning:
146'836 kr (varav moms = 29'367 kr)

. Offerten gäller utfört arbete för grävning, VVS och isolation. Allt
material ingår.

. Offerten gäller under normala omständigheter, med befintlig anslutning
till dagvatten.

Har de specat vad som är arbete och vad som är material(mängd isolering) osv. Tycker personligen det låter ohyggligt dyrt. Finns dagvattenbrunn eller ska de fixa det också?

Lenkan1 skrev:
Nån som har fixat detta själv?? Hur lång tid tog det?

Här är offerten iaf, är det dyrt??
Jag (och mååååånga andra) har fixat det själv.

4 dagar gräva upp, isolera, lägga rör och gräva igen. Detta motsvarar 15m löpmeter mer vägg än du har (snittdjup runt huset cirka 1,7 meter) men vi hade också en extra, liten, grävmaskin tillgänglig 1,5 dagar - det går nog jämt ut gissar jag jämfört med ditt hus. Vi höll ett rätt högt tempo och jag har kört grävmaskin förut så antagligen är det rimligt att lägga på någon dag på detta för den som är ny bakom spakarna. Har fortfarande lite jobb kvar med överbliven jord så helt klart är det inte men du förstår ändå omfattningen.

Grävmaskin cirka 5-6ksek (ska du gräva djupt, hyr 2tonsmaskin eller större)
Isoler/dränmaterial ink grus 20k.

Gördetsjälvkostnaden motsvarar alltså ungefär det du ska betala i skatt på din offert.... ;)

Räkna också med att kalla in 3-4 goda vänner, för på egen hand tar det säkert tre gånger så lång tid.

MathiasS skrev:
Jag (och mååååånga andra) har fixat det själv.

4 dagar gräva upp, isolera, lägga rör och gräva igen. Detta motsvarar 15m löpmeter mer vägg än du har (snittdjup runt huset cirka 1,7 meter) men vi hade också en extra, liten, grävmaskin tillgänglig 1,5 dagar - det går nog jämt ut gissar jag jämfört med ditt hus. Vi höll ett rätt högt tempo och jag har kört grävmaskin förut så antagligen är det rimligt att lägga på någon dag på detta för den som är ny bakom spakarna. Har fortfarande lite jobb kvar med överbliven jord så helt klart är det inte men du förstår ändå omfattningen.

Grävmaskin cirka 5-6ksek (ska du gräva djupt, hyr 2tonsmaskin eller större)
Isoler/dränmaterial ink grus 20k.

Gördetsjälvkostnaden motsvarar alltså ungefär det du ska betala i skatt på din offert.... ;)

Räkna också med att kalla in 3-4 goda vänner, för på egen hand tar det säkert tre gånger så lång tid.
Hmm.. Det låter ju inte så farligt! Vi har bara ca 1m djup att gräva.
Men det är ju det där att man ska jobba hela dagarna och sen när man kommer hem, trött och jävlig (börjar tidigt på morgnarna) ska man ut och klafsa runt i leran. Men pengar betyder tyvärr rätt så mycket. 30-40k mot 147k väger rätt så tungt.
Pratade dränering med grannen förut och han känner en grävare som kan komma hit och gräva åt mig för en billig peng.

Apprentice skrev:
Har de specat vad som är arbete och vad som är material(mängd isolering) osv. Tycker personligen det låter ohyggligt dyrt. Finns dagvattenbrunn eller ska de fixa det också?
Tycker oxå att det låter dyrt! Gräva ner 148k i backen...
Och nej, inget specat.

Lenkan1 skrev:
Hmm.. Det låter ju inte så farligt! Vi har bara ca 1m djup att gräva.
Men det är ju det där att man ska jobba hela dagarna och sen när man kommer hem, trött och jävlig (börjar tidigt på morgnarna) ska man ut och klafsa runt i leran. Men pengar betyder tyvärr rätt så mycket. 30-40k mot 147k väger rätt så tungt.
Pratade dränering med grannen förut och han känner en grävare som kan komma hit och gräva åt mig för en billig peng.
Ska du hålla på kvällstid tar det lång tid. Dessutom blir det dyrt med grävaren. Vi körde 12-14 timmar per dag när vi höll på.

Rent tekniskt är det inte svårt så det är ett gds-jobb om man vill.

Jag tippar på att med grävning+platonmatta nya dagvattenrör och dräneringsrör, brunn med pump ja allt utom gräs arbete med moms ligger kring 50000kr
147000 hutlöst!! ring några fler enl. mig

Luckyman skrev:
Jag tippar på att med grävning+platonmatta nya dagvattenrör och dräneringsrör, brunn med pump ja allt utom gräs arbete med moms ligger kring 50000kr
Så mycket pengar blir det inte med 1m grävdjup och angivna dimensioner på huset. Siffrorna ovan är bara ett par månader gamla (från riktiga offerter/inköp) och gäller isodrän vilket nog är lite dyrare än en platonlösning.

tycker oxå d låter otroligt dyrt. är det ngra konstigheter som ska göras oxå???
vi dränerade om förra sommaren och isolerade med isodrän ca 1.7m djupt. vi hade en minigrävare med chafför här för grävning och igen fyllning, hade även hjälp med att lägga rören för att få rätt lutning då vi var osäkra på hur man gjorde. Isodrän + list satte vi själva. Det tog ca 1vecka och kostade totalt 48 000kr (huset är 6x10m)

F
Vilken utförlig offert "Offerten gäller under normala omständigheter, med befintlig anslutning
till dagvatten" Kan nog bli en del snack om vad som är normala omständigheter.

Fixa en minigrävare med chaffis ( borde kosta runt 400-450kr/h + moms för en 3,5-5 tons maskin) Lägg upp det så att han har grävt färdigt på fredag em, lägg dränslang och isolera/platon mm under helgen och låt maskinen återfylla på måndag. Du kommer antagligen undan med 1/4 av kostnaden för 20-25 timmars svettande (om det inte är extrema förhållande).

Ja se!!!!
jag tror kring 50000kr för att få jobbet gjort är en bra offert.

Nä, tycker inte det låter för mycket, iofs som andra säger kan man ju göra det billigare själv, men då ska man ju GÖRA DET SJÄLV, tror det är många som inte fattar vad det innebär..

bygg2000 skrev:
Nä, tycker inte det låter för mycket, iofs som andra säger kan man ju göra det billigare själv, men då ska man ju GÖRA DET SJÄLV, tror det är många som inte fattar vad det innebär..
Jag tror inte heller att detta är ovanligt dyrt för att vara en totalentreprenad, tycker det verkar kosta kring 150k när man hör om folk som lejt bort jobbet. Det är otroligt mycket pengar för något man gräver ner i marken och det går att göra mycket billigare själv MEN, som du säger, det är en satans massa jobb även om man inte behöver hålla på i flera veckor.

Vi gjorde denna operation i våras. Jag gjorde bort mig fullkommligt å ena sidan men det blev bra ändå å andra sidan.

Den enda efterforskning jag gjorde innan var väll i runda slängar att kolla lite på nätet och gå på uppgifter man hört av andra. En dränering går på 50-75kkr. Jag räknade med 75-100kkr eftersom det alltid blir dyrar än man tänkt sig.

Vips så lejde jag in en bekant till farsan som är byggare. han är väldigt noggran och är en man kan lite på att saker blir gjorda på rätt sätt och ordentligt osv. När det var uppgrävt runt huset så frågade jag lite löst en dag innan jag gick till jobbet vad en dränering går på så svarade han 100-150kkr lite beroende på men med Isodrän och återfyllning med singel och minimalt eget arbete så var det den högre siffran som gällde. Ni kan gissa att jag hade en klump i magen resten av den veckan.

Vad jag sedan inte tänkte på var att dom anlagt 1 parkeringar och tagit ner flera större träd osv. så det blev väll en bra slant över vag jag hade räknat med i min kalkyl men kostnaderna hade jag ju fått ta i något läge ändå.

Fördelen med det hela är att det är gjort och att det gick fort. Jag har sett grädgårdar stå uppgrävda från maj till september med ras som följd och en massa annat.

Så det är ju en avvägningsfråga. Har du tid att lägga så är det inte svårt men med barn och arbete ( jag är egen ) så skulle jag göra så gott jag kunde på kvällar och helger men det faller ju många gånger.

Det är ju ett val mellan snabbt, lätt, klart och dyrt eller långdraget, arbetsamt och billigare.

Jag valde det tidigare med blandade känslor så här i efterhand. Det var en tidspress inblandad också.

Vi betalde 120000 för 2 meters grävdjup 45lpm, ny brunn, gjutning av av vinkel på sockeln. blöstring av vägg för att få bort tjära och en faslig massa sågande i berg. Den gamla dräneringen var lite hafsigt gjord. Det tog två veckor för två man att göra detta, men då jobbade de ibland tio timmar om dan. Offerten var från början 69000, Men det tillkom brunn sockelgjutning, blästring, sågning i berg. Materialet var isodrän

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.