Bergkross/samkross, tex 0-32, räknas det som ett tjälskjutande material?

Jag förstår att det finns material, tex sådant som inte håller 0-fraktionen som binder mindre vatten och därmed har bättre egenskaper i detta avseende, men kan man tex använda 0-32 eller 0-16 bakom en mur (typ Benders megawall)?

Monteringsanvisningen föreslår att man närmast muren har 25cm med 8-16. Kan detta ersättas med 0-32?

Redigerat:
Samkross 0-32 är inte klassat som ett tjälfarligt material. Har du däremot risk för att få ett förhöjt vattentryck bakom muren kan det vara smart att lägga med en dränering med lite makadam runt. Annars ser jag inte någon fara i att byta ut makadammen mot samkross i ditt fall.

Bra! Då kan jag använda sådant material jag redan har....!

C
Det var nåt som inte ens slog mig när jag gjorde plattan... Dräneringen ligger i 8-16 under plattans nivå, men som utfyllnad sen ligger det typ 0-30-50 nånstans där. Är det farligt på nåt sätt?

ClasseClas
MathiasS, jag har 8-16 eller grövre bakom min Keystonemur med höjd 120-130 cm. Emellanåt fuktar det ganska ordentligt igenom muren och jag kan tänka mig att 0-32 binder ännu mer fukt bakom muren. Än sen då? Jo, jag inbillar mig att risken för kalkutfällning och andra fläckar är större ju mer fukt som tränger igenom murens skarvar. Jag tycker att du ska ha bra kapillärbrytning dikt an mot muren av typ 8-16 el. grövre. Längre bak från muren funkar 0-32 säkert lika bra som 8-16.

Mikael_L
Vi har en massa 0-32 utlagt lite överallt. Det blir inte en antydan till vattenpöl ovanpå det materialet oavsett om det regnar kraftigt eller man spolar på med vattenslangen. Min iaktagelse leder till slutsatsen att 0-32 dränerar rätt bra trots 0-fraktionen.

Min högst ovetenskapliga åsikt. Skulle detta till trots inte våga använda 0-32 under plattan. ;)

Mikael_L
cheetah1 skrev:
Det var nåt som inte ens slog mig när jag gjorde plattan... Dräneringen ligger i 8-16 under plattans nivå, men som utfyllnad sen ligger det typ 0-30-50 nånstans där. Är det farligt på nåt sätt?
Om du har lite lätt frånlut från huset tycker jag inte det ska vara någon fara med tätt material ovanför det dränerande materialet runt drän-rören. Nästan tvärtom, då leder man ytvatten längre bort från grunden och behöver inte ens förlita sig på att dräneringen tar hand om det.

ClasseClas skrev:
MathiasS, jag har 8-16 eller grövre bakom min Keystonemur med höjd 120-130 cm. Emellanåt fuktar det ganska ordentligt igenom muren och jag kan tänka mig att 0-32 binder ännu mer fukt bakom muren. Än sen då? Jo, jag inbillar mig att risken för kalkutfällning och andra fläckar är större ju mer fukt som tränger igenom murens skarvar. Jag tycker att du ska ha bra kapillärbrytning dikt an mot muren av typ 8-16 el. grövre. Längre bak från muren funkar 0-32 säkert lika bra som 8-16.
Saken är den att muren kommer byggas mot en befintlig slänt som idag nästan är lodrätt. Muren står bara några decimeter från befintlig mark. Det gör att jag inte har plats bakom muren för att fylla olika fraktioner.

PRoblem med ev kalkutfällning kan jag leva med, det är tjälskott som oroar mig!

Jag får slå en signal till Benders tror jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.