Hej,
Jag har en funderar på att bygga ut huset. Pga av husets placering på tomten kan jag bara bygga ut åt ett håll. Förra ägaren installerade bergvärme och tyvärr placerade han borrhålet precis där jag vill göra en tillbyggnad. Finns det någon fara att anlägga en krypgrund över energibrunnen? Självklart kommer jag inte att lägga några stödpunkter nära eller på brunnen. Tacksam för svar.

Som du säkert listat ut redan så kommer det bli svårt att göra ev. underhåll på brunnen. Nu är inte den risken så stor, men ändå. Det finns de som får läckage på slangarna så de behöver bytas ut. Men du skulle ju iaf i teorin kunna bygga dig ett schakt som är åtkomligt via husgrunden så du kommet åt brunnen och som ger möjlighet till underhåll (om än med odräglig arbetsställning).

Hej!
Vi har haft det på detta sätt, av samma anledning, i c:a 15 år och det har fungerat för oss. Har inte märkt av några problem, men kan inte garantera att det inte finns problem som vi inte vet om eller tänkt på.
Vi förberedde, när vi byggde, för att kunna ta upp ett hål i golvet ovanför borrhålet om vi skulle behöva serva slangarna.
Har själv funderat kring att man sannolikt sänker temperaturen något i krypgrunden. Inte så bra ur fuktsynpunkt. Frågan är om sänkningen är försumbar. Anslutningsslangarna måste givetvis isoleras väl.

Sammanfattningsvis så har jag för lite kunskap om eventuella faror, för att våga rekommendera detta till någon annan. Men vi har själva ännu inte upptäckt något problem med denna lösning.

Hej,

Om du i en radonkommun så bör du ägna en tanke åt radonproblematiken.
Antigen välventilerad krypgrund och / eller radonsäker tätning till din energibrunn.

// Joakim

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.