8 162 läst ·
6 svar
8k läst
6 svar
Anlägga grusuppfart.. har jag tänkt rätt?
Ska anlägga en grusuppfart på nuvarande gräsmatta. Marken är ganska mjuk där så jag tänkte börja med att schakta av ca 30 cm, på med fiberduk sedan ett bärlager ca 20-25cm bestående av kross 0-45 eller makadam 16-32. Sist så blir det toppfyllnig med gårdsgrus men är dock fundersam om det är det bästa alternativet. Det ska parkeras bil på och så ska frun kunna traska på det med kusen, dock inte ridas på.
Med vänliga häsningar
Jazze
Med vänliga häsningar
Jazze
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
jag skulle gräva 50 cm djupt o lägga fiberduk sedan 0-50 krossgrus upp i topp första året
Jag har en parkeringsplätt jag gjorde för ett par år sen med 0-18, 30 cm tjockt på fiberduk, sämsta skit man kan tänka sig, det växer som faan i det.och vid kraftigt regn blir vatten stående och det blir svampigt jag skulle valt 16-32 om det var idag, och toppat med 8-12 eller nåt.
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
visst går det att padda men du får ändå vissa spår under första året
Jaha då var det bestämt. Det blir schakt ner till ca 45-50 cm o sedan fiberduk och 0-50 samkross hela vägen upp som får ligga till sig ett år. Sedan blir det stenmjöl på ca 3-5 cm. Stenmjölet pga att jag har precis fått ett lass på ca 2 ton gratis från en bekant som fick det över
.
Klicka här för att svara