Nu är jobbet med dränering och isolering snart klart, och halva trädgården ser ut som en leråker.. Entreprenören som gjort jobbet vill såklart gärna släta till gräsmattor, och fixa till infarten, han måste ju också försörja sig. ;)

Jag vet ju att det kommer att sätta sig och sjunka runt huset nu när det varit uppgrävt, så min fråga är..är det idé att börja återställa gräsmattor och infarten direkt, eller är det bättre att vänta en säsong så marken hinner sätta sig? Det är en del pengar, och mycket jobb det handlar om, och jag är inte direkt sugen på att göra det två gånger..

Tacksam för alla tips och goda råd jag kan få.

helt rätt ,vi dränerade om för 2 år sen o har fortfarande en del sättningar som uppstår

Vi fixade det direkt, lr i vart fall fick grävarn grovplanera så det blev slätt och hyfsat rätt lutning, på hösten rullade vi ut gräsmattan. Den stora grävmaskinen använde skopan till att trycka ihop massorna närmast huset men det är mest blålera hos oss och det sjunker väl i lite varje år i 50 år lr nåt så det kunde vi ändå inte vänta på. Jag fyller på där det sjunkit successivt när jag gräver upp för att plantera eller bygga på andra ställen på tomten.

OK:) Jättetack! "min grävare" grovplanerar och ser till att jag får rejäl lutning.. kanske ska vänta åtminstone denna säsong och se vad som händer.. finns ju en hel del andra gräsytor att återställa under tiden..Och så kan jag fördriva tiden med att bygga mur av alla j*kla stenar som dök upp;)

Secretary skrev:
OK:) Jättetack! "min grävare" grovplanerar och ser till att jag får rejäl lutning.. kanske ska vänta åtminstone denna säsong och se vad som händer.. finns ju en hel del andra gräsytor att återställa under tiden..Och så kan jag fördriva tiden med att bygga mur av alla j*kla stenar som dök upp;)
Ha ha, jo jobb finns nog ändå :D det hade vi också men det blir tröttsamt med all blålera som följer med skorna in varje dag :@

P
Beror nog på vad det är för massor. Vi gjorde halva huset för 2 år sedan och det har knappt sjunkit alls, kanske någon cm allra närmast huset och då grävde vi ändå väldigt brett p.g.a av 1kbm dumpad betong bla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.