2 074 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Dennis nybörjarplatta
Sida 1 av 2
Hej, jag ska gjuta en 6x6m stor platta att ha en carport på, jag har frågat runt lite och kalkylerar lite på priset.
http://i43.tinypic.com/14a8hs.jpg
Här har jag gjort lite grafik på en genomskärning av plattan, är det något jag missat?
Jag hade tänkt sätta i några gängstänger eller syllar att sätta virket på också, de blev inte med i skissen.
http://i43.tinypic.com/14a8hs.jpg
Här har jag gjort lite grafik på en genomskärning av plattan, är det något jag missat?
Jag hade tänkt sätta i några gängstänger eller syllar att sätta virket på också, de blev inte med i skissen.
Ska det ligga nåt slags skiktduk emellan nånstans?
Det blir inte fulla poäng 
Du saknar dränerande grus under plattan vilket du bör lägga även om du bara ska ha den till en carport.
Duk lägger man med fördel just mellan marken och drängruset.
Just ja. Dräneringsslang runt om också
Du saknar dränerande grus under plattan vilket du bör lägga även om du bara ska ha den till en carport.
Duk lägger man med fördel just mellan marken och drängruset.
Just ja. Dräneringsslang runt om också
Makadamen sköter alltså inte dräneringen?
Detta verkar ju vara mycket stökigare än jag kunnat tro.
Du har inte lust att rita en liten genomskärning i paint?
Detta verkar ju vara mycket stökigare än jag kunnat tro.
Du har inte lust att rita en liten genomskärning i paint?
Jo, makadamen är dränerande. Men om grundvattennivån stiger hjälper dräneringsrör att leda bort vattnet så det inte kommer upp i grunden. Se det som en "skyddsvall".dennistennis skrev:
Problemet med din konstruktion är att du har sand direkt under plattan, vilket kan binda vätska. Förslagsvis gör du följande ändringar i konstruktionen:
1. Byt ut lagret med sand mot cellplast
2. Placera armeringsnätet på distanser så att det hamnar i överkant av plattan, ca 30-50 mm under betongytan. I och med att du har 150 mm betong kan du också armera både i över- och underkant om belastningen kommer vara hög.
3.Behåll makadamlagret, men gör det lite större så det sträcker sig cirka 500 mm utanför hela plattan
4. Lägg ut en markduk på underlaget innan du fyller på med makadam. Använd en duk som är lite större än makadambädden så du kan vika upp den "omfamna" makadamlagret runt om. Då slipper du få in jord/sand i makadamen samt dräneringsrören)
5. Lägg dräneringsrör i makadamen strax utanför plattans kant i nivå strax under plattans botten (finns bra beskrivningar på detta)
Ta inte detta för absolut sanning, för jag är bara en vanlig amatör, men så hade jag gjort i ditt fall. Experterna får gärna rätta mig om jag är fel ute.
http://i43.tinypic.com/2ir52yo.jpg
Så?
Jag fick höra att man inte behövde isolering på en carportplatta utan packad sand gick bra, den ska klara två bilar varav ena är tung ca 3ton.
Så?
Jag fick höra att man inte behövde isolering på en carportplatta utan packad sand gick bra, den ska klara två bilar varav ena är tung ca 3ton.
Ska röret ligga närmast ner mot duken kanske?
Isoleringen under plattan förhindrar även tjälskjutning, beoende på vart i landet
du bygger så behöver du olika tjock isolering för att hindra tjälen.
Du kan även behöva kraga ut isoleringen, dvs. lägga den en bit utanför plattan.
Läs Isovers broschyr tex:
http://www.isover.se/files/Isover_SE/Om_Isover/Kontakta_oss/Broschyrer_Bygg/Dow_Konsument_2006.pdf
-Det beror oxå på hur tjälfarlig mark du har och hur djup du schaktar ut och
återfyller med icke tjälskjutande material (tex. makadam el. dyl.)
du bygger så behöver du olika tjock isolering för att hindra tjälen.
Du kan även behöva kraga ut isoleringen, dvs. lägga den en bit utanför plattan.
Läs Isovers broschyr tex:
http://www.isover.se/files/Isover_SE/Om_Isover/Kontakta_oss/Broschyrer_Bygg/Dow_Konsument_2006.pdf
-Det beror oxå på hur tjälfarlig mark du har och hur djup du schaktar ut och
återfyller med icke tjälskjutande material (tex. makadam el. dyl.)
För att betongen skall överleva klimatet i en carport så ställs stora krav
på betongen, det är nämligen bland det mest utsatta ställen du kan ha betong på...
-Växlande Varmt/Kallt Torrt/Vått & värsta av allt: Salt ifrån bilens däck!
=> Rådfråga någon som är kunning på betongklassning, jag vet att det
finns några här på forumet...
på betongen, det är nämligen bland det mest utsatta ställen du kan ha betong på...
Kära nån vad dyrt det börjar bli detta!
Jag nöjer mig med grusgolv och gör ett riktigt garage i en avlägsen framtid istället.
Jag nöjer mig med grusgolv och gör ett riktigt garage i en avlägsen framtid istället.
Tja, allt beror ju på hur bra resultat & hur hållbart man vill att
slutresultatet skall bli...
Vill man, så kan man ju gjuta ungefär enligt dina skisser & hoppas
på det bästa. Du får det lika snyggt som enligt konstens alla regler,
men hur det ser ut efter ett par år är osäkert.
"Man kan ju ha tur oxå... "
-Som mina svågrar brukar ha, men inte jag... mutter, mutter...
slutresultatet skall bli...
Vill man, så kan man ju gjuta ungefär enligt dina skisser & hoppas
på det bästa. Du får det lika snyggt som enligt konstens alla regler,
men hur det ser ut efter ett par år är osäkert.
"Man kan ju ha tur oxå... "
-Som mina svågrar brukar ha, men inte jag... mutter, mutter...
Du glömde dubbarna... ;=), the worst of them all....hakaner skrev:För att betongen skall överleva klimatet i en carport så ställs stora krav
XC3+XF4 hade jag använt om jag hade gjutit en carport/garageplatta. Kan återkomma i morgon med mera vad detta innebär, har inte alla täckskiktsmått och cementkrav i huvudet.