Ska göra varmgarage med isolerad platta med golvvärme och utanför det en carport. Hela ytan blir ca 8m x 16m. Garage och carport lika stora.

Ska man passa på att göra gjutet golv i carporten när man ändå håller på?
Ytan ska ändå dräneras och grusas av och jag kommer ju behöva något att fästa carporten i ändå. Hur gör jag en avskiljning mellan garagets varma isolerade platta emot den som är i carporten?

Hej!

Ska själv göra precis så som du ska göra men min platta blir 8 x 15 m. Jag har tänkt att isolera och lägga golvslingor även i den del av plattan som ska vara carport då man inte vet vad man kommer att ha "huset" till i framtiden.

Kommer inte att ha en sådan hög temp i vekstaden samt att jag kommer att dra in golvslingan en bit i från voten som är mot carporten så jag tror inte förlusterna blir så stora.

Återkom gärna med dina ideer om hur du ka bygga!

Mvh Alexandersson_1

Alexandersson_1 skrev:
Hej!

Ska själv göra precis så som du ska göra men min platta blir 8 x 15 m. Jag har tänkt att isolera och lägga golvslingor även i den del av plattan som ska vara carport då man inte vet vad man kommer att ha "huset" till i framtiden.

Kommer inte att ha en sådan hög temp i vekstaden samt att jag kommer att dra in golvslingan en bit i från voten som är mot carporten så jag tror inte förlusterna blir så stora.

Återkom gärna med dina ideer om hur du ka bygga!

Mvh Alexandersson_1
Spännande. Jag ska återkomma.
Gick från att ha en grusad carport till en betongplatta. Man måste hejda sig någonstans så jag hoppar över isolering och golvvärmeslingor i carportdelen så jag har något att ångra i framtiden ;) d^_^b

F
Kan ni inte bryta av plattan mellan garage och carport med en stående EPS-skiva 50-100mm tjock så att det blir acceptabel brytning av köldbryggan? Kan fasa eller göra grunda uttag på lämplikgt avstånd för att fästa syllen. Blir i praktiken två separata plattor nästan.... Fyll på med betong på båda sidor bara så skivan inte kollapsar. Lite isolering under carporten är inte dumt ändå.

C
Tänk på att man måste ha en speciell betongkvalitet i carporten så att den tål allt den utsätts för. Ganska dyrt vill jag minnas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.