Hej!

Är förstagångsanvändare av forumet och jag hoppas dem av er som har erfarenhet av krypgrunder och fukt/mikrobiell lukt i densamma skulle kunna dela med er.

Sambon och jag har varit och tittat på ett hus som passar oss som handen i handsken. Sambon blir tokförtjust och håller redan på att kolla på vad som skall inhandlas i inventariehåll, medan jag fortfarande sitter och funderar på källaren och det jag "hittade" där.

Besiktningsmannen har, precis som alla andra besiktningsmän i alla krypgrunder, skrivit "det känns en mikrobiell lukt i utrymmet". Så långt är jag med. Det luktar inte hallon, alls. Vidare skriver han "Det finns mikrobiell påväxt på bindbottenbrädor och golvreglar och kraftiga rötskador i flera golvreglar".

Säljaren har installerat undertrycksventilation i krypgrunden efter rekommendation av fackman. Efter att ha läst om detta så uppfattar jag det som en lösning som får bort lukt, men inte uppkomsten till lukten. Till saken hör också att då säljaren köpte huset, som mellan 2005 och 2009 har genomgått en total facelift, var den lilla 6 kvm källardelen fylld med vatten (ungefär 1 meter).

Fuktkvoten uppmättes till 18 % i furuvirke där 17% motsvarar 75 % luftfuktighet.

I brist på erfaranhet ställer jag mig frågorna:

Kan detta gå riktigt på rö*en? Står man där sedan med ett hus där golvet faller ihop på grund av röta i bindbottenbrädor och golvreglar?

Om mikrobiell påväxt redan konstaterats går det att göra något åt den och hindra spridning? I så fall vad?

Tacksam för alla svar och skulle det vara någon information som ni saknar skrik till.

Tack på förhand,

Fredrik

Mitt bästa råd i såna här fall är:
Leta efter ett annat hus!

En tidigare ägare som inte har åtgärdat detta innan han faceliftade kan mkt väl ha gömt andra överraskningar.

Keep on looking....

Håller med föregående inlägg. Är detta ert första hus då är bäst att ni letar vidare.

Får hålla med de tidigare tror jag, är själv i svängarna med att köpa mitt första hus och det jag har prioriterat lååångt över allt annat är att ta reda på om det finns någon antydan till att det är mögelskador eller andra tråkigheter i grunden! Du har uppenbarligen någonting där så är det inte ett otrooligt klipp hade jag skitit i det hela. Köp inte kåken bara för att hon förälskat sig i den.

Fredrik81 skrev:
och kraftiga rötskador i flera golvreglar".
Fredrik
det skulle få räcka för mej att avstå om det inte är en billig renoveringsobjekt där golven ska rivas upp ändå.
Fläkten i grunden är en nödlösning som hindrar luktspridning till bostaden och gör inte mer nytta än så här.
Ytlig "huskärlek" blir dyrt :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.