Är på gång att bjuda på en fastighet men jag har lite frågor utifrån besiktningsprotokollet, från säljarens besiktning.

Jag tar upp lite punkter som det står om källaren. Rent allmänt om källaren står det att färg och puts släpper från underlaget på väggar. Färgsläpp på golvet. Källarytterväggen är lokalt missfärgad. Träreglar finns i ett utrymme där hydrofor finns, missfärgningar finns på nedre del av väggar. Fuktkvoten mättes till nedre delen av väggar till 20%.

I bastuns väggar består av träreglar som står mot betongen. Från verkstaden mättes fuktkvoten i nedre del av vägg till 16%.

Huset i sig är ingen 5 miljoners villa utan 1,5 miljoners klassen och en relativt välskött sådan. Det har gjorts en hel del dränering kring huset. Ett nytt dräneringsdikt har anlagts på en sida av huset. Två väggar har "ny" platonmatta, ca 10 år gammal. Förra året så trängde det in vatten i källaren och det visade sig vara stopp vid ett hörn så dräneringsröret ersattes där. De satte även dit en ny spolbrunn på det hörnet. Det skall även sägas att allt vatten från stuprör leds bort i dagvattenledningar.

Hur farlig/vanlig anser ni den här källaren vara?

Min känsla vara att det var en relativt "vanlig" äldre källare. Det luktade inget konstigt därifrån. Pannrummet ligger också där och det eldas med ved. Med andra ord är det ingen källare man använder för att ha sovrum i utan mer verktyg, vedförråd och tvättstuga. Bastun kommer även den åka all världens väg.

Dock så har de haft lite problem med källaren och man undrar om det är en "problem-källare". Fastigheten är köpt av nuvarande ägare i början av 2000-talet och den lär vara köpt från ett äldre par när den förvärvades. Huset är i alla fall väl underhållet med nytt tak, pengar lagt på dräninger och så vidare.

Är det något man skall undersöka mer grundligt och skriva in en klausul i kontraktet om man köper huset?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.