Hej

Jag skall hyra en minigrävare (1 ton) med larvfötter. Jag har en uppfart (för bil) med 21x14-plattor, där jag behöver köra grävaren på.

Kommer det bli några skador på plattorna?
Kan man lägga ut något som skyddar plattorna? Fungerar det att lägga ut vanliga träplank? Hur grova måste de vara i så fall?
 
Utan att veta hur det ser ut och hur underarbetet för plattorna är gjort, men förmodar att det är en minigrävare med larvfötter av gummi. Kör du bilen på dessa plattor så bör det gå bra med minigrävaren också, men det kan blir svarta spår av gummit från larvfötterna om du svänger runt en del på plattorna...

Vet dock inte hur du skulle skydda det mot det... kanske lägga ut byggskivor el.likn?
 
Aah, sån har jag kört. Trevlig maskin. :)
Den har larvfötter av gummi. Körde den på relativt nylagd asfalt utan några problem. Vet dock inte om man kan jämföra det med dina plattor dock. Men håller de för en bil så håller det för grävaren.
 
Inga problem. En sådan liten maskin kan man ju göra på gräsmattan utan att det blir spår.
 
Tack!
 
vrid inte maskinen på plattorna bara, måste du vrida så lägg plyfaskiva där du måste byta riktning....
 
Åkte i våras i en av försvarets gamla bandvagnar från 60-talet. Tror den vägde i närheten av 3,5 ton. Det gick inte att gå till fots i larvspåren utan att man sjönk ner i snön. Det blir en väldigt yta att sprida marktrycket på jämfört med en fot eller ett bildäck. Klarar plattorna en bil på drygt ett ton klarar de helt klart en minigrävare med band. :)
 
RoTe
joflopp skrev:
Klarar plattorna en bil på drygt ett ton klarar de helt klart en minigrävare med band. :)
Precis! Allting handlar om tryck per kvadratcentimeter.

Däremot kan det lämna märken när man svänger som "pette" sa.
 
dessutom fäster ribborna på banden rätt hyffsat så som sagt. inga svängar på plattorna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.