En liten undran... Vi har precis börjat schakta och det är en hel del lera som kommer att behöva schaktas bort. En uppskattning är att vi kommer behöva 200-250 ton extra sten under huset. Samtidigt så är det en tomt som bara består av berg som de precis ska börja spränga på 100 m upp på gatan. Kan man ta deras sprängsten som fyll under vårt hus? Eller måste det krossas mer innan det kan användas?

På våran tomt låg det mängder med stenar ca 50cm stora..dessa användes som första lagret under grunden och sedan lades det bergskross ovanpå. Du kan säkert göra liknande med grannens sprängsten, men du kan nog inte använda den till hela den mängden du behöver...

byggankan skrev:
En liten undran... Vi har precis börjat schakta och det är en hel del lera som kommer att behöva schaktas bort. En uppskattning är att vi kommer behöva 200-250 ton extra sten under huset. Samtidigt så är det en tomt som bara består av berg som de precis ska börja spränga på 100 m upp på gatan. Kan man ta deras sprängsten som fyll under vårt hus? Eller måste det krossas mer innan det kan användas?
Klar du kan.
Vi tog vår egen sprängsten i botten och ovnapå det har vi fyllnadsmassa.
Perfekt att du kan få köpa deras sprängsten, det är väl vid fiskarhedenvillan du tänker på?

Ja precis det är den tomten. Tyvär så har vi väldigt bråttom med att bli klara för att vår husleverantör glömde bort att informera oss om att huset kommer 7 veckor tidigare än det som sagts tidigare och de som ska spränga ligger efter i sitt tidsschema. De skulle börja spränga i måndags men de har inte börjat än. Om det inte sprängs senast onsdag så hinner vi inte ta deras.

byggankan skrev:
Ja precis det är den tomten. Tyvär så har vi väldigt bråttom med att bli klara för att vår husleverantör glömde bort att informera oss om att huset kommer 7 veckor tidigare än det som sagts tidigare och de som ska spränga ligger efter i sitt tidsschema. De skulle börja spränga i måndags men de har inte börjat än. Om det inte sprängs senast onsdag så hinner vi inte ta deras.
Det är svårt i förväg veta hur mycket som går att använda av det som sprängs.
Om det blir många jättestora stenar kan man inte använda dem, men resten går fint att använda.
Hur kan det ha blivit tidigarelagt, om det sker enförändring brukar det ju vara åt andra hållet. Men bra för er! :)
Hoppas ni hinner få den stenen så spar ni in lite pengar.
Vet du var det kommer för hus på den tomten som skall sprängas?

Redigerat:
Jag har ingen aning om vad det är för hus som kommer där. Men tyvärr så kommer de inte spränga förrän på torsdag eftermiddag så vi får köpa in all sten ändå. Tycker det sett klart ut för sprängning redan förra veckan så det är ju konstigt att de som arbetar där inte kämpat för att få till det så att vi kan samordna för även de som äger den tomten tjänar ju på att vi kan ta en del av deras sten.

byggankan skrev:
Jag har ingen aning om vad det är för hus som kommer där. Men tyvärr så kommer de inte spränga förrän på torsdag eftermiddag så vi får köpa in all sten ändå. Tycker det sett klart ut för sprängning redan förra veckan så det är ju konstigt att de som arbetar där inte kämpat för att få till det så att vi kan samordna för även de som äger den tomten tjänar ju på att vi kan ta en del av deras sten.
Nä det var verkligen synd!

byggankan skrev:
Är det verkligen så bråttom att det är värt 20.000-50.000kr att få andra massor på stört istället för att vänta några dagar?

Kan ni inte planera om på något sätt? En dumper och en grävmaskin sen tjänar både du och grannen en massa pengar på att använda massorna.

Tyvär så är det så bråttom eftersom att huset levereras om 2 veckor, vilket vi fick veta för 2 veckor sedan... och egentligen så är vi jätteglada att huset kommer tidigare då vi bor hela familjen i mina föräldrars gäststuga på ca 15 kvm tills huset är färdigbyggt. Tyvär går det inte att skjuta på leveransen en vecka, utan då kommer den att förskjutas längre.

byggankan skrev:
Tyvär så är det så bråttom eftersom att huset levereras om 2 veckor, vilket vi fick veta för 2 veckor sedan... och egentligen så är vi jätteglada att huset kommer tidigare då vi bor hela familjen i mina föräldrars gäststuga på ca 15 kvm tills huset är färdigbyggt. Tyvär går det inte att skjuta på leveransen en vecka, utan då kommer den att förskjutas längre.
Oki det förändrar läget en hel del.
Bråttom = dyrare hus :)

Jag får se det positiva istället:

• Vi kommer att kunna göra mer själva för att vi har längre tid på oss.
  • Det var 40 cm väldigt fin matjord på toppen där det schaktade så vi kommer inte att behöva köpa in någon matjord utan kan använda den befintliga.
  • Det fanns redan ett vilande elabonnemang till fastigheten så vi kan bygga på vanlig el istället för på byggel och det sparar ju en del pengar.
Och så det fina vädret såklart :cool:

Nu är det färdigfyllt. 330 ton behövdes det... Lite oväntat att det behövde grävas så djupt med tanke på att det är berg i dagen på stora delar av tomten. Tur att jag tog till rejält på markarbetena i produktonskalkylen eftersom att vi var rädda för att det kanske behövde sprängas. Sprängstenen hade inte gått att använda då det blev för stora fraktioner så det hade inte gett så mycket att vänta på den.

byggankan skrev:
Nu är det färdigfyllt. 330 ton behövdes det... Lite oväntat att det behövde grävas så djupt med tanke på att det är berg i dagen på stora delar av tomten. Tur att jag tog till rejält på markarbetena i produktonskalkylen eftersom att vi var rädda för att det kanske behövde sprängas. Sprängstenen hade inte gått att använda då det blev för stora fraktioner så det hade inte gett så mycket att vänta på den.
Du har inga för/efter bilder?
Ska själv fylla upp en hel del med min egen sprängsten och behöver inspiration.
.

Jag har tyvärr inga bilder och jag såg ingenting av själva fyllningsprocessen. Men jag kan ju berätta det jag vet i alla fall. Det var väldigt ojämnt i botten. Vid utbyggnaden (har sett en ritning på ditt hus någonstans och vårt är i princip likadant) schaktades ca 1,7 m och mot hallen i princip ingenting. Tomten sluttade också ca 0,5m från vänster till höger.

Vi kunde ju tyvärr inte använda sprängsten men det var en del hyfsat stora stenar som fanns där det schaktades som nu ligger på botten. Det fanns även två stora gamla grindstolpar i sten som nu är borta så jag antar att även de ligger där. Jag kunde skymta en del stenar i ungefär en knytnäves storlek som ligger ca 0,5 m från toppen. Annar så är det som syns rätt små stenar.

De håller på med en del rördragningar nu och sedan hamnar de sista 30 cm grus ovanpå det.

Kostnaden för fyllningen är ca 75 000 och det är ungefär 50/50 kostnad för gruset och kostnad för extra arbetstimmar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.