1 552 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hjälp! Har enbart använt 8-16 vid betongblanding? Vad händer
Har gjutit plintar och missförstått receptet och inte använd någon sand utan enbart 8-16 mm grus. har blandat med 25kg cement 14 liter vatten och 40 liter 8-16mm. Kommer betongen att spricka sönder?? Tacksam för svar...lite orolig.
Helt optimalt är det ju inte. Hållfasthetsmässigt så tror jag inte det blir några problem , däremot kan det nog spricka lite när cementpastan krymper runt stenarna.
Du har ett Vct på ca 0,57 och det är ju ganska ok. Så länge det inte tokspricker så gissar jag på ca 40-43 Mpa i sluthållfasthet, kanske något högre.
Edit: Hur såg betongen ut förresten? Någorlunda normal?
Du har ett Vct på ca 0,57 och det är ju ganska ok. Så länge det inte tokspricker så gissar jag på ca 40-43 Mpa i sluthållfasthet, kanske något högre.
Edit: Hur såg betongen ut förresten? Någorlunda normal?
Redigerat:
Jo betongen såg ut som vanligt...och det har inte börjat spricka än iaf. Borde väl inte vara några större problem med hållfastheten hoppas jag. Har använt gjutrör med diameter 250mm och skall göra en mindre utbyggnad. Så det blir ju inte så stora påfrestningar..
Nu är provkuben (som jag gjorde utan att säga något , oops:blushing
färdigbakad och provad.
Den höll......................... 36,3 Mpa. Så om vi gjorde betongen ungefär likadant så borde det ju hålla. Inga speciella sprickor heller förrens den föll offer för tryckpressen då
Den höll......................... 36,3 Mpa. Så om vi gjorde betongen ungefär likadant så borde det ju hålla. Inga speciella sprickor heller förrens den föll offer för tryckpressen då
Only on byggahus.se....... d^_^bLLLVäxjö skrev:
Klicka här för att svara