Hej!
Skall bygga ett hus med platta på mark. har byggt en mur direkt på berg som jag fyllt med makadam.
skall sätta dom två sista varven med leca har jag tänkt. 19 +19 cm för att skapa en gjutform. denna skall isoleras med 300 cellplast och 100 mm betong på det. mot lecan tänkte jag sätta 50mm cellplast för att bryta köldbryggan mot plattan.
Är det OK att göra enligt bifogad bild? finns det bättre sätt?
plattan blir flytande inne i formen. Nackdel?
Plattan är ca 125 kvm i formen av ett plus. plattan skall ha ingjuten golvvärme.
Skall bygga ett hus med platta på mark. har byggt en mur direkt på berg som jag fyllt med makadam.
skall sätta dom två sista varven med leca har jag tänkt. 19 +19 cm för att skapa en gjutform. denna skall isoleras med 300 cellplast och 100 mm betong på det. mot lecan tänkte jag sätta 50mm cellplast för att bryta köldbryggan mot plattan.
Är det OK att göra enligt bifogad bild? finns det bättre sätt?
plattan blir flytande inne i formen. Nackdel?
Plattan är ca 125 kvm i formen av ett plus. plattan skall ha ingjuten golvvärme.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 054 inlägg
Jag skulla skippa LECA och låta väggen stå på plattan, då kan inte väggen och golvet röra sig i förhållande till varandra, Ställ dit vanliga kantbalkselement, är du nojjig på isoleringen lägg ytterligare 10 cm cellplast inanför kantbalken och skär ur isoleringen så betongen bildar fingrar som syllringen står på. Det blir en kompromiss mellan isolering och bärighet.
Protte
Protte
Hej, först av allt tack för svar. Jag har nu varigt i kontakt med Finja ang projektet med LECA enligt bild ovan. Enligt dom är det okej att bygga på detta sätt.. Är det några fler som har erfarenheter av liknande projekt?
Klicka här för att svara