Upptäckte då jag var ner i källaren att husets betongplatta som det står på har spruckit hela vägen ( i mitten på huset, ut i från ena långsidan och in mot mitten av källaren fram till en längsgående tegelvägg som delar av källaren), ca 2 mm bred spricka.

Står jag sedan med näsan mot långväggen där sprickan börjar ( nere på golvet), så har jag sovrummet, och ena ytterväggen på sovrummet rakt ovanför, där har också väggen spruckit från sovrumsgolv upp till fönstret i sovrummet på entréplan (den sprickan ca 1/2 mm i bredd).

Har tidigare inte analyserat källargolvet, så noga så jag vet inte om denna spricka funnits länge....

Sprickan i sovrumsväggen har nog troligen funnits där sedan vi tog över huset, har den blivit längre så är det nog ganska markant.....

Hörde i o f nu för ett par veckor sedan att det liksom small till någonstans i huset,vet ej om det hörde i hop med sprickan?

Kan det bli värre sprickbildning? är det någonting jag behöver vara orolig över?går det att laga?

Till saken hör att både källare och entrévåning har varit väldigt torr nu i vinter....övervåning ca 22-23 %, källaren vet jag ej men den har känt torr,avfuktade den också under ett par veckor i vintras,hade mesta möjliga effekt på fuktutdragningen på vredet......:S

Huset är från 61 eller 63 och ett trähus, 1 1/2 plans....

HJÄLP!!! någon med erfarenhet??

Ps. Till saken hör att vi också fått bergvärme installerat....har det någonting med grunvattnet att göra????

Så SNÄLLA .....vet någon??

Redigerat:
  • Gilla
mirko och 1 till
  • Laddar…
Hur är huset grundlagt? Platta antar jag. Ligger den på lera och hur tjock är leran? Att du avfuktar inne i huset har nog ingen betydelse, men om grundvattennivåer ändras så sätter sig lera. Har du stora träd nära huset? Har du dränerat om?

Vad jag vet så är det en betongplatta, och det är väldigt lerig och grusig jord, gammal sjöbotten förr i tiden.Har ett äppel och ett plommonträd ca 2 m från grunden, dock inte så stora.....

Kan det göra någon betydelse att vi fått bergvärme borrat i december -10, alltså inte för så länge sedan....

Har inte heller dränerats om sedan huset byggdes -63 tror jag.

Vad tror du KungAnka om vad det kan bero på ,eller kan det tänkas bli värre?

Med tanke på sprickbildningen i väggen i sovrummet, kan det höra ihop med att....

Körde ju endast med frånluften på då vi fick in F-systemet, friskluftarna var ju helt stängda under 6 månader i alla fall innan vi reglerade dom till öppet, kanske inte så smart men då man är amatör.......

Detta kan ju orsakat att det åtminstone på entreplan varit mer eller mindre snustorrt....

Har nog alldrig varit över ca 25 % sedan vi skaffade ventilationen....

i ena vinkellängan har vi också problem då vi också bor på tidigare sjöbotten med lera och just den vinkeln är gjord med betongplatta - det syns tydligt hur rörelserna i grunden av fuktig kontra torr lera påverkar huset - inte var det roligt att då vara med om en jordbävning precis men vi har hemskt nog ett stenhus och vi har verkligen kommit på dess nackdelar hur d-t det är att reparera

Kan det vara så att bergborrningen orsakade sprickbildningen? hur kollar man om sprickan går rakt igenom hela betongplattan?

Vad kan jag laga med för material om så blir fallet?

Hur kan jag checka om sprickan i sovrumsväggen hör ihop med sprickan i bottenplattan?

Funderar ändå om inte det extremt torra klimatet med bara en sugande frånluft kan ha sugit ut all ev fukt i sovrumsväggen och bildat sprickan i tapeten, alltså fått spacklet mellan väggskivorna att spricka upp samtidigt, eller?

Är det en logisk teori?

Känner mej ganska vankelmodig:S

Visst kan sprickan i väggen komma av andra orsaker än sättningar. Ganska vanligt att det spricker mellan byggskivor. Ofta sätter folk upp glasfiberremsor av gammal vana, men till trähus som rör sig är det inte alltid optimalt, pappremsor kan vara bättre. Fråga en kunnig målare.
Sprickan i betongplattan går att täta, man sågar upp, lägger i bottningslist och speciell fogmassa. Enda anledningen att täta är om du får problem med inträngande fukt eller radon. Att göra bottenplattan "hel" igen är nog dessvärre inte möjligt, i allafall inte med normala pengar. Å andra sidan är det nog inte nödvändigt heller.

hallå KungAnka!!

Så denna spricka, om det nu har berott på sättningar i marken, kan antas vara bruten ända igenom?

behöver den alltså bara lagas om det kommer upp fukt eller radon, om jag förstår dej rätt?

Kan jag kanske laga den med husfix eller något annat, för utseendets skull.....

Kan jag t e x inte bara spackla på någonting direkt över sprickan utan att "såga upp"?

Hur gör jag i så fall då?

Tror du det föreligger stor risk att den blir bredare och värre?

Jag för väl högvördigt be dej KungAnka om ursäkt;), för alla dessa kanske "dumma frågor", men blir ju faktiskt ganska kallsvettig då jag upptäckte denna spricka,otäckt då den går på tvären genom hela detta rum.....

Om du lagar med något styvt som spackel så spricker det igen. Men är det bara utseendet som oroar så kanske det räcker, sprickan blir ju smalare än innan.

Vet du om sprickan uppkom nyss? Att en 30 år gammal platta plötsligt spricker är ju lite oroande. Teoretiskt kan man sänka grundvattnet när man borrar för bergvärme, men jag vet inte hur det är i verkligheten.

njae....

vet att jag för en tid sedan satt i ena ändan av huset och kollade på tv, och hörde rätt som det var ett slags brack eller något i den stilen.....

Tänkte inte så mycket mer på det, grannen hade nämligen påpekat lite tidigare vid ett samtal att hon plötsligt hade vaknat en natt av att det brakat till, rädd som hon blev hade hon försiktigt kikat ut genom fönstret ungefär där det kom ifrån......
Jo då, en stor kronhjort hade legat efter kanten på huset och sedan var i full färd att ta sej där i från,skrapade i denna veva i hornen i husfasaden (trähus som är identiskt vårat), där av oljudet från hennes hus......:)

Så då vi hörde braket i/från vårat hus tänkte jag först på denna historia. Det var inte förns en tid efter detta som jag av en slump uppmärksammade sprickan i vårat källargolv, asocierade då direkt detta med det tidigare braket från huset.....

Är ju inte 100 säker på att den inte skulle han ha funnits förrut, men tycker att jag borde ha sett den då, den går ju som sagt tvärs över golvet ca 1mm bred.....

Har du förresten något namn på fabrikatet på spackel till sprickan KungAnka?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.