Jag har grävt upp dräneringen på ena långsidan av huset, byggt-45. Det ligger där tegelrör med 2 tums innerdiameter. Spolade runt huset i det kvarvarande dräneringssystemet och det funkade bra. Var bara lite sand/jord i botten på tegelrören.
Tänkte nu lägga dräneringsrör/slang i den uppgrävda långsidan för att ersätta tegelrören. Hur går det till att skarva ny större dimension av slang med bef. tegelrör? Finns det några muffar till detta?

Nu vet jag inte vilka dimensioner du har på dräneringsrör men har du 110 mm dräneringsrör funkar det med markrörsmuff + grå avloppsrörsmuffövergång som träs på minst 10 cm på tegelröret. Behåll gummipackningen i muffen. Det blir några mm glapp mellan tegelrör och muff men jag lindade flera varv med fiberduk runt övergången.

I mitt fall kommer tegelröret uppifrån berget ovanför huset där det samlar dagvatten så jag ledde in röret direkt i dagvattenbrunnen vilket förklarar 110 mm markrör t v efter muffen men även ett 110 mm dräneringsrör passar i en markrörsmuff.

• DSC04793.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.