Hejsan!
Jag har nyss köpt hus och påbörjat rivning av golv och bjälklag i bottenvåningen.
Jag har sökt och försökt bli klok på hur man bäst isolerar grunden i mitt hus.

Nu till min fråga:

Jag har rivit golv och bjälklag i vardagsrum/matrum på bottenvåningen.

De ser ut såhär i dagsläget
PICT0170.jpg
PICT0134.jpg
PICT0136.jpg

Min fundering är att göra följande:
Gräva ur/suga ur sand/jord ur grunden
Fylla upp med makadam och sand
Lägga ångspärr
Cellplast (?mm)

Sen vet jag inte hur jag ska göra med regelverk för golv och så.
Vill inte ha ett kallt golv.

Tacksam för tips!

Mvh
Fredrik

Själv skulle jag nog tagit en "Allsug" (Sugbil) och med den och ett spett fått bort så mycket som möjligt.
Jämna av med singel och 300 isolering samt gjutit ett golv med värmeslingor i.

När är huset byggt ?
Dräneringens skick ?
Har du upptäckt några fuktskador/lukt i den konstruktion som varit ?

Sugbil hade vart klart lättast.
300mm isolering med gjuten platta ovanpå menar du?

Huset e byggt 1930 och nydränerat runtom förutom trädgårdssidan.

Huset har en liten "källare" under badrummet i daxläget.

Har fukt i en vägg inne vid murstocken.

Grunden e ena halvan av rummet e torr.

Mvh
Fredrik

orparn skrev:
Själv skulle jag nog tagit en "Allsug" (Sugbil) och med den och ett spett fått bort så mycket som möjligt.
Jämna av med singel och 300 isolering samt gjutit ett golv med värmeslingor i.

När är huset byggt ?
Dräneringens skick ?
Har du upptäckt några fuktskador/lukt i den konstruktion som varit ?

Finns vissa grundregler.
Inget organiskt direkt mot mark eller betong.
Är golvreglarna enbart för golvet? Ser så ut.
I alla fall "nejnej" på att gjuta in dom.
Verkar som du står i valet och kvalet inför att göra platta på mark i efterhand eller trorpargrund i efterhand.
Vilket som är bäst har jag ingen aning om.
Tredje och bästa alternativet är att gräva ur för en källare men det lär jag få mothugg för att jag ens nämner ;)

Jag skulle köra vanlig betongplatta där det är mark som underlag, bort med golvbjälkarna etc.

Träbjälklag där det är källare under.

Enkla konstruktioner som du klarar av att göra själv om du läser på ordentligt!

Jag kan dock tänka mig att det blir lite klurigt vid väggar/syll. Hur ser syllkontruktionen ut?

Nä sugbil är för dyrt, rullebör och skyffel. Jämna till och lägg isodrän så kan du skippa makadammen. (isodränen är dränerande och höjden brukar behövas för isoleringen ) Skall du ha betong och golvvärme så hade jag nöjt mig med 100mm isodrän och 100 mm cellplast och sedan 80 mm betong. eller så spar du pengar och lägger 65 mm isodrän och 100 mm cellplast 60 mm betong och sedan reglar du med 28x70 i kors med 45x70 ovan på detta för furegolv.

Vad skall du ha all betong och virke till? Gräv ut så mycket du kan, jämna till med lite grus för att få det helt slätt. På det lägger du minst 100mm isodrän, gärna mer och sen så mycket cellplats du får plats med. På det lägger du en helt tät duk, t.ex radonduk eller tjock plastfolie. På detta lägger du golvspånskivor som du limmar, sedan underlagsfoam och sedan ett trevligt parkettgolv eller liknande. Isodränen agerar kapillärbrytande så att du inte får upp fukt från marken. Cellplasten blir rejält tjock och isolerar. Ångspärren/radonduken stoppar eventuell fukt som ändå skulle vilja stiga upp. Spånskivan ger ett styvt och stabilt underlag för golvet.

Billigt, bra och varmt.

Blandar du in en betongkaka så behöver du ha någon typ av extravärme som golvvärme eller liknande för att betong leder bort värme/leder in kyla och tar mycket energi att värma upp till acceptabel temperatur.

Golvreglarna är enbart för golvet och dom är utslängda.

Skulle aldrig få för mig att gjuta in dom! ;)

Mvh
Fredrik

Blindnit skrev:
Finns vissa grundregler.
Inget organiskt direkt mot mark eller betong.
Är golvreglarna enbart för golvet? Ser så ut.
I alla fall "nejnej" på att gjuta in dom.
Verkar som du står i valet och kvalet inför att göra platta på mark i efterhand eller trorpargrund i efterhand.
Vilket som är bäst har jag ingen aning om.
Tredje och bästa alternativet är att gräva ur för en källare men det lär jag få mothugg för att jag ens nämner ;)

Ursäkta en novis inom detta men vanlig betongplatta?

Hur menar du?

MMvh
Fredrik

injonil skrev:
Jag skulle köra vanlig betongplatta där det är mark som underlag, bort med golvbjälkarna etc.

Träbjälklag där det är källare under.

Enkla konstruktioner som du klarar av att göra själv om du läser på ordentligt!

Jag kan dock tänka mig att det blir lite klurigt vid väggar/syll. Hur ser syllkontruktionen ut?

Är mycket osäker på om jag ska ha platta!

Mvh
Fredrik

Fixar_Krille skrev:
Nä sugbil är för dyrt, rullebör och skyffel. Jämna till och lägg isodrän så kan du skippa makadammen. (isodränen är dränerande och höjden brukar behövas för isoleringen ) Skall du ha betong och golvvärme så hade jag nöjt mig med 100mm isodrän och 100 mm cellplast och sedan 80 mm betong. eller så spar du pengar och lägger 65 mm isodrän och 100 mm cellplast 60 mm betong och sedan reglar du med 28x70 i kors med 45x70 ovan på detta för furegolv.

Hur mycket hade du rekommenderat att gräva ur?

Mvh
Fredrik

Dr Fozz skrev:
Vad skall du ha all betong och virke till? Gräv ut så mycket du kan, jämna till med lite grus för att få det helt slätt. På det lägger du minst 100mm isodrän, gärna mer och sen så mycket cellplats du får plats med. På det lägger du en helt tät duk, t.ex radonduk eller tjock plastfolie. På detta lägger du golvspånskivor som du limmar, sedan underlagsfoam och sedan ett trevligt parkettgolv eller liknande. Isodränen agerar kapillärbrytande så att du inte får upp fukt från marken. Cellplasten blir rejält tjock och isolerar. Ångspärren/radonduken stoppar eventuell fukt som ändå skulle vilja stiga upp. Spånskivan ger ett styvt och stabilt underlag för golvet.

Billigt, bra och varmt.

Blandar du in en betongkaka så behöver du ha någon typ av extravärme som golvvärme eller liknande för att betong leder bort värme/leder in kyla och tar mycket energi att värma upp till acceptabel temperatur.

Se till att få åtminstone 30cm isolering, så totalt borde det väl bli runt 35 cm du får gräva ut. 5 cm behövs till golvspån som är runt 22-28mm och sen ett golv på det, runt 14mm brukar de vara.

Just det, glöm inte att padda gruset så att det blir stabilt och så du inte får sättningar i framtiden.

Nu e jag i full gång med att gräva ur grunden och har kollat på Isodrän till detta.
Har dock stött på patrull då jag för närvarande behöver handla allt mitt material på Bauhaus och dom säljer inte Isodrän.
Dom har däremot en markskiva av stenull.
Hur funkar de?

Nått mer man ska ha utöver markskivan isåfall?

Mvh
Fredrik

Nu är grävandet klart och i veckan kommer 6 kubik makadamm.

Min plan ser ut som följer från botten:

Makadamm ca 100-150mm (vibbat)
Markskiva (stenull) 100mm
Cellplats 3 x 100mm
ÅB plast
Limmat 22mm golvspån
Underlagsfoam
Furugolv

Verkar detta vettigt?

Mvh
Fredrik

Vad behöver det vara får hållfasthet på cellplasten för att klara denna konstruktion? Jag skulle kört på betongplatta. Att betongen skulle vara något problem ur energisynpunkt, som Dr Fozz skriver, och att man behöver golvvärme av den anledningen är helt fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.