4 040 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Köp hus med kass grund
För att slippa att vatten kommer in i krypgrunden så måste det dräneras bort, om jag skulla gjort det skulle jag grävt ner till berg längs hela tomten på ovansidan och på det viset dränera hela tomten, ev ytterligare en dränering närmare huset och glöm inte att leda bort avvattningen från taket.
Tack barajag.
Besiktningsmannen som också är värderare gav mig ett riktpris på 3500kr/kvm för byte av bjälklag (inkl isolering och golv ovanför). Om det stämmer så kanske vi fixar det inom budgeten. Jag räknar dock med en massa överraskningar faktiskt och tror det kommer dra iväg.
Har någon ett tips på hur jag tar mig vidare. Ska jag kontakta byggfirmor med besiktningsprotokollet som underlag och sen ta ut dem till huset så de får kolla på det? Eller hur går det till?
Besiktningsmannen som också är värderare gav mig ett riktpris på 3500kr/kvm för byte av bjälklag (inkl isolering och golv ovanför). Om det stämmer så kanske vi fixar det inom budgeten. Jag räknar dock med en massa överraskningar faktiskt och tror det kommer dra iväg.
Har någon ett tips på hur jag tar mig vidare. Ska jag kontakta byggfirmor med besiktningsprotokollet som underlag och sen ta ut dem till huset så de får kolla på det? Eller hur går det till?
Okej, tack för tipset!Enk Projektet skrev:
Att dränera hela tomten låter som en intressant idé!
Precis. En byggfirma måste ju se irl. Är extremt svårt att svara på i telefon vad det skulle komma att kosta, men det viktigaste är som tidigare skribent sa så är det att eliminera problemet så det inte kommer tillbaka.pemell skrev:Tack barajag.
Besiktningsmannen som också är värderare gav mig ett riktpris på 3500kr/kvm för byte av bjälklag (inkl isolering och golv ovanför). Om det stämmer så kanske vi fixar det inom budgeten. Jag räknar dock med en massa överraskningar faktiskt och tror det kommer dra iväg.
Har någon ett tips på hur jag tar mig vidare. Ska jag kontakta byggfirmor med besiktningsprotokollet som underlag och sen ta ut dem till huset så de får kolla på det? Eller hur går det till?
Lycka till
Bara jag
Jag har bytt golv och bjälklag på ca 60m2, att byta reglar och spån kanske tar en vecka. Men innan man lägger igen så åtgärdas grunden, bra ståhöjd så att säga.
Sedan tillkommer arbetet med väggar och syll. En rekomendation är att riva ut allt invändigt mot yttervägg, det är enklare att sätta nytt än att lappa det gamla samt man kan få till lite annat samtidigt som el m.m.
Försök att få tag på en firma som varit med ett tag, de har fixat massor av sådana här grunder. Ta det på löpande och fråga hur mycket ni kan hjälpa till själva, här kan ni spara massor av pengar för det tar tid att, riva slänga, bära fram osv, låt firman sköta snickeriet. Då kan det hända att firman inte behöver vara på plats hela tiden och ev kan de kanske komma till er tidigare.
Men börja fråga runt bland bekanta och grannar, någon måste ha en bra referens.
Sedan tillkommer arbetet med väggar och syll. En rekomendation är att riva ut allt invändigt mot yttervägg, det är enklare att sätta nytt än att lappa det gamla samt man kan få till lite annat samtidigt som el m.m.
Försök att få tag på en firma som varit med ett tag, de har fixat massor av sådana här grunder. Ta det på löpande och fråga hur mycket ni kan hjälpa till själva, här kan ni spara massor av pengar för det tar tid att, riva slänga, bära fram osv, låt firman sköta snickeriet. Då kan det hända att firman inte behöver vara på plats hela tiden och ev kan de kanske komma till er tidigare.
Men börja fråga runt bland bekanta och grannar, någon måste ha en bra referens.
Tack för alla konstruktiva svar!
Jag ska alltså kolla runt i grannskapet om de känner till någon vettig firma. Sen bjuder jag ut dem så de får kika på huset. Hoppas bara att någon har tid, har förstått det som att de bästa firmorna är mycket upptagna. Ah, jag hoppas på det bästa!
Tack igen
Pemell
Jag ska alltså kolla runt i grannskapet om de känner till någon vettig firma. Sen bjuder jag ut dem så de får kika på huset. Hoppas bara att någon har tid, har förstått det som att de bästa firmorna är mycket upptagna. Ah, jag hoppas på det bästa!
Tack igen
Pemell
Vill du ha hjälp med att hitta en firma kan du pm:a mig.pemell skrev:Tack barajag.
Besiktningsmannen som också är värderare gav mig ett riktpris på 3500kr/kvm för byte av bjälklag (inkl isolering och golv ovanför). Om det stämmer så kanske vi fixar det inom budgeten. Jag räknar dock med en massa överraskningar faktiskt och tror det kommer dra iväg.
Har någon ett tips på hur jag tar mig vidare. Ska jag kontakta byggfirmor med besiktningsprotokollet som underlag och sen ta ut dem till huset så de får kolla på det? Eller hur går det till?
Fint hus måste jag säga, synd på grundförhållandena. Hoppas ni slipper riva ut allt för mycket så "finheten" går förlorad. Tyvärr såg det inte ur att finnas så mycket fler våningsplan att evakuera till så jag hoppas ni får möjlighet att ta det värsta utan att bo i huset
Tyvärr allt för medveten om detta, gäller att ha tur ibland och och ibland får man lugnt vänta in rätt person att göra jobbet i de fallen man inte orkar/kan göra det själv. Att känna rätt hantverkare känns som 2/3 av jobbet ibland med ett renoveringsobjektMikael_L skrev:En bra snickare/hantverkare har väl ofta fullbelagt ungefär 6-18månader framåt.
En snickare som byggde mitt emot oss, som jag tycker verkade riktigt duktig och bra, jag bara passade på och kolla hur uppbokad han är, han har fullt med uppdrag drygt året framåt, men har små luckor att ta på sig smågrejer på. (eller ta hand om tidsglidningar i de stora projekten).
Fördel som ni har är ju också att ni kan få lite rabatt på renoveringen. ROT avdraget gör ju att de första 100000, bara kostar 50000...
Lycka till! Jag tror och hoppas ni kan hålla er inom 300000krs budgeten.
Lycka till! Jag tror och hoppas ni kan hålla er inom 300000krs budgeten.
Planerar inte att delta i något tv-program, men tack för tipset ;-)
Vi har en liten gäststuga om 15 kvadrat, där skulle man kunna bo ett tag. Jag är en hejjare med stormkök nämligen!
Dock väntar vi tillökning i slutet av maj så kanske inte den bästa idén. Allt hände visst på samma gång.
Hubbe- tack så mycket. Jag hoppas budgeten håller annars blir det lite tuffare då föräldrapenningen kommer strama åt det lite kommande året.
Vi har en liten gäststuga om 15 kvadrat, där skulle man kunna bo ett tag. Jag är en hejjare med stormkök nämligen!
Dock väntar vi tillökning i slutet av maj så kanske inte den bästa idén. Allt hände visst på samma gång.
Hubbe- tack så mycket. Jag hoppas budgeten håller annars blir det lite tuffare då föräldrapenningen kommer strama åt det lite kommande året.
Redigerat:
Klicka här för att svara