2 422 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Platta eller krypgrynd
hej
jag tänker bygga ca 45kvm (tillbyggnad) huset f ö har krypgrynd.
marken är berg med fall åt alla håll. men ojämnt. avståndet mellan berg och blindbotten blir i en blivande krypgrund 20-70 cm.
Tänkte bygga med krypgrund men har nu fått förslaget från hantverkare att mura en grund, fylla med leca/makadam sen isolera med frigolit därefter gjuta betongplatta.
På den plattan tänkte jag sedan lägga trägolv
Är platta fuktsäkare/ bättre?
Blir det kallare golv med isolerad platta än träbjälklag? nej jag tänker inte ha golvvärme.
Söker för och nackdelar.
peter
marken är berg med fall åt alla håll. men ojämnt. avståndet mellan berg och blindbotten blir i en blivande krypgrund 20-70 cm.
Tänkte bygga med krypgrund men har nu fått förslaget från hantverkare att mura en grund, fylla med leca/makadam sen isolera med frigolit därefter gjuta betongplatta.
Blir det kallare golv med isolerad platta än träbjälklag? nej jag tänker inte ha golvvärme.
Söker för och nackdelar.
peter
Funderar på samma linje. Ska också göra tillbyggnad och har också fått rådet gjuta betongplatta, har krypgrund sedan innan.
Har hört att betongplatta ska vara fuktbeständigt om det görs rätt, men är inte expert själv.
Värmen i golven har nog delvis att göra med uppvärmningen, dvs bygger du träbjälklag och hypotetiskt eldar o värmer upp murstock = varmare golv. Men å andra sidan, värmen i golv man får på betongplatta känner jag inte till?
Finns råd?
Har hört att betongplatta ska vara fuktbeständigt om det görs rätt, men är inte expert själv.
Värmen i golven har nog delvis att göra med uppvärmningen, dvs bygger du träbjälklag och hypotetiskt eldar o värmer upp murstock = varmare golv. Men å andra sidan, värmen i golv man får på betongplatta känner jag inte till?
Finns råd?
Söker också efter bästa lösning på detta problem. Den hantverkaren vi anlitat för bygget rekommenderade att vi skulle bygga med krypgrund även under den nya delen då det blir väldigt mycket att fylla då det lutar en del även på vår tomt. Hade uppskattat om någon kunnig ville delge sin kunskap till oss noviser...
Tobbe
Tobbe
Hej
Här kommer en till novis... vi bor i ett hus med krypgrund. Om jag skulle göra en utbyggnad så skulle jag abslut gjuta betongplatta med golvvärme. Varför jag väljer detta kan jag inte svara på men om jag hade fått välja så hade hela huset också varit betongplatta.
Här kommer en till novis... vi bor i ett hus med krypgrund. Om jag skulle göra en utbyggnad så skulle jag abslut gjuta betongplatta med golvvärme. Varför jag väljer detta kan jag inte svara på men om jag hade fått välja så hade hela huset också varit betongplatta.
Välkommapetboos skrev:hej
Söker för och nackdelar.
peter
Tycker det är en smaksak men skulle välja din lösning i första hand, jag gjorde inte det själv på huset jag håller på med just nu men det beror mer på tid och pengar.
Ang fukt eller kalla golv är det inget problem om man bara gör på rätt sätt.
Lycka till och glöm inte att lägga upp mycket bilder.
Klicka här för att svara