Jag har ett stort problem med att ta bort den ingjutna träsyllen nere i betonggolvet i en källare

En vattenskada i en inredd gillestuga har gjort att vi fått slita ut både trägolv och träväggar. Allt har gått smidigt fram tills vi skulle börja bila upp träsyllen som var ingjuten i betonggolvet. Problemet är främst där syllen går under en murad och gjuten spis. Hur får man bort den träsyll som går under den? Övrig träsyll fick vi bort väldigt enkelt.

Spontant så låter det som ett grisgöra... Borra och spräcka antagligen.
Köp ett långt borr och förlängare och sen är det bara att sätta igång.

Hur lång är den biten som är ingjuten?

Har börjat inse att det är ett stort grisgöra.
Syllen som är ingjuten är bara 12mm hög också. Så att trockla sig in med ett borr och sen försöka skrapa ut smulorna känns omöjligt

Spisen är ca 120 bred. Men det går att komma åt från båda sidorna då spisen står mitt på en vägg. Sen är det två syllar som går under den. Den främre går eventuellt och bila fram framifrån genom att ta bort den främre delen av spisen som är en enkel rad med murat tegel som en liten framkant. Det borde gå skapligt lätt att mura ihop igen. Förutsatt att man inte knäcker tegelstenarna.

Du får dressera en hungirg råtta...

Men om det är fritt på varje sida, kan du inte tillverka dig en stålbit som passar i hålet och sen är det bara att börja slå med slägga så hela syllbiten släpper taget och åker ut på andra sidan?

Men måste den verkligen helt bort. Vad händer om man helt gjuter in den? Och ärdu säker på att den bara är 12mm tjock? Känns lite orimligt med en så tunn syll, den håller ju inte att spika någonting i.

Mexitegel
Det där med stålbiten låter inte alls dumt. Det borde ju slå med sig spik och hela skiten. Jag ska absolut testa detta när jag får tag i en bra stålbit.

Hempularen
Dessa träbitar har legat och dragit till sig fukt väldigt länge. Så de är helt ruttna och luktar vidrigt. Enligt Anticimex så bör man ta bort allt för att inte råka få doft sen. De kunde inte lova att doften skulle försvinna om man gjöt över det.

När vi började bila upp syllarna så hade vi förväntat oss en riktig regel. Men de är bara 12mm tjocka. Räckte att bila upp i ena kanten, sen gick man med en kofot längs hela syllen och bröt upp dem. Jag vet inte riktigt vad meningen med dessa tunna saker är.

Har själv brutit upp golv för att få bort ingjutna reglar i plattan. Tidigare ägaren av huset påstod att han hade gjort det jobbet för några år sedan. Han la 50 mm. frigolit och la sedan på betong. Vid besiktning så luktade det källare i hela huset. Visade sig att han inte tog bort reglarna under väggarna! När du gör jobbet, se till och gör rätt från början, du kommer ångra dig annars! Mvh. Freddan

Via Tapatalk på min SE Xperia ARC

Ett tips för stålbiten kanske är att du gör den som ett ett L så du får större yta att slå på och så att stålbiten ligger rätt i spåret, dikt an mot golvet.

Tack Freddan. Vi är redan inne på det. Man vinner inget på att fuska för att tjäna tid eller för att det ska gå smidigare.

Jag har pratat med min bror om stålbiten. Så han skulle fixa till en sådan på jobbet. Och det blir i en L-variant eller någon annan form av träffyta. Sen är det bara åka ned till mor och far och slå sig fördärvad om så krävs.

Tack för alla tips!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.