Jag har varit och tittat på ett hus som är väldigt intressant, men där källaren är oinredd. Det är i sutteräng så typ kanske 30% av väggarna ligger ovan mark.

Frågan är vad oinredd verkligen betyder.
Huset är byggt -90 och har vatten(och avlopp tydligen fast det såg jag inte) och el framdraget till källaren. Beskrivs "oinredd källavåning i sutteräng av mäklaren.
Väggarna består av någon typ av block, som lekman hade jag sagt lecablock men jag vet inte säkert.
Golvet bestod av grus, eller jag antar att det är singel(dvs grövre kornstorlek).

Jag ser från utsidan att väggarna från precis ovan mark är ca 5-10cm tjockare vilket jag antar är dränering/isolering men vet inte säkert (då jag inte vet hur man konstruerar sådant).

Höjden mellan mark och tak (dvs golvet på övervåningen) är väl tilltaget, skulle gissa minst 250cm.

Jag vill ha möjligheten att göra två saker, dels ett träningsrum och dels en hembio. Båda dessa användningsområden är ju rätt flexibla vad det gäller val av golv och väggmaterial.

Vad bör jag fundera på/ta reda på om detta för att veta om det är möjligt att göra detta?
Hur är troligast att man gör? Gjuter ett golv på singlet, lägger golv (klinker?) och eventuellt sätter upp stålreglar och sätter upp någon typ av enkla innerväggar? Kanske är det isolerat nog att bara måla väggarna? (och så får jag ta hand om akustiken med akustikplattor osv efteråt).

Tacksam för all input!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.